bambi

Tjäna extra pengar på din blogg!
Jag har i flera år tjänat en liten extra slant på min blogg och delar då och då med mig av tips på hur man kan tjäna på sin blogg. Om man lägger ner ganska mycket tid på sin blogg så tycker jag inte att det är mer än rätt att tjäna en liten peng på den. Det finns många olika sätt att tjäna pengar på sin blogg, men idag tänkte jag främst inrikta mig på affiliates.

Affiliates innebär att du länkar till en webshop via en annan sida. Sidan håller koll på hur många som besöker eller handlar via just din länk och du får ersättning utifrån detta. Så om du ändå har tänkt tipsa om en produkt eller en webshop, varför inte tjäna på det samtidigt? Via affiliates så kan man antingen fixa reklambanners att ha på sidan om sin blogg eller fixa så att man kan länka i inlägg.

Det finns en hel drööööös med affiliate sidor, så det gäller att välja rätt. Man vill gärna bli medlem på någon sida som är ganska stor och har många samarbetspartners (webshoppar) att välja mellan annars så sitter man där och får meningslösa mail från dom bara (been there - done that).

Den allra största inom affiliate världen måste nog vara TradeDoubler. Jag har varit medlem där sen 2008 och det rullar på och ger en extra liten slant varje månad. Jag tänkte faktiskt till och med visa er vad jag har fått ut från dom så att ni får ett hum om vad man kan tjäna. Tänk på att detta är efter skatt och avgifter:



Som ni ser så är det lite skillnad mellan 2010 och 2011 detta beror nog främst på att jag inte använder tjänsten lika mycket (för man måste ju vara aktiv och länka) men också för att jag använder mig utav flera affiliates nu och får utbetalningar från flera sidor nu än för ett år sen.

En annan affiliate som jag använder mig utav är Commision Junction, som också har massor med internationella webbutiker som dom samarbetar med. Men jag använder mestadels av dom svenska som dom har. Denna sida har gett ungefär samma utdelning som TradeDoubler.

Dessa två är dom affiliatesidor som har gett mig bäst resultat. Jag har testat många andra och oftast har dom knappt gett mig några kronor. Men testa gärna ni också om ni är intresserade och om ni har några tips om några bra affiliate sidor som ni använder och har fungerat bra för er så dela gärna med er!
#1 - malin [fotoblogg]

vilket bra tips :) kram

#2 - maricel

Oj så s pænnande! vilket bra tips! Om du skulle ha tid vore jag jättetacksam om du bara kunde skriva ett hej i en kommentar på min blogg så att jag enkelt kan hitta tillbaka till din blogg sen? Du har en jättefin och intressant blogg!