bambi

Glassdessert med marshmallowsås och kakbotten
En sak som vi svenskar är lite dåliga på är glassdesserter. I USA så finns sundaes och banana splits med olika glassorter, grädde och toppingar överallt. Så jag tänkte bjuda er på en sueprgod glassdessert med en superhäftig marshmallowsås! Kan med fördel göras någon dag innan!  :)
 
 
Kakbotten
1 pkt Ballerina kladdkaka-kakor
120 gram smält smör
 
Marshmallowsås
9 dl minimarshmallows
3/4 dl vispgrädde
 
Fyllning
1-1½ liter vaniljglass
chokladsås/nougatsås
1-1½ dl pekannötter
 
1. Börja med att smälta smöret. Doppa en pensel i smöret och smörj botten av en glassform med penseln. 
2. Blanda sedan resten av smöret med krossade Ballerina kakor. Platta ut det i botten av formen och ställ i frysen i ca en timme.
3. Gör under tiden marshmallowsåsen. Blanda grädde och marshmallows i en kastrull och smält marshmallowsen på svag värme samtidigt som du rör runt. När det har smält helt så ställ åt sidan och låt svalna i rumstemperatur.
4. Ta fram glassen ur frysen 10 minuter så att det mjuknar lite. 
5. Bred ut ett lager med glass ovanpå kakbotten. Ringla över lite nougatsås eller chokladsås, hälften av marshmallowsåsen och hälften av nötterna. Ställ in i frysen igen i ca 15 minuter. (Ställ även in glassen så att den inte smälter helt.)
6. Ta fram formen ur frysen och bred på ett till lager med glass, ringla över såserna och ha på nötterna. Ställa sedan i frysen igen i minst 4 timmar. Ta ut ca 10 minuter innan servering!
 
 
#1 - Simone

gu den här glassen ser ut och va i min smak,så gott.de finns ett ställe i söderköping som har ett glassställe,smultronstället och där gör de otroligt stora och goda glassar,liknar som de i usa.

#2 - Jonnié Jonsson

ja de e riktigt illa de här, förlorade massor av besökare igår jag oxså....

#3 - ♥ Sojka ♥

Fu fan så farligt gott rent ut sagt! :O Önskar jag var bättre på att baka. Kanske blir jag så insirerad av dig en dag att jag börjar baka själv. ;)

Svar: Men den här är ju inte riktigt att baka... så den kanske du skulle kunna greja? :)
bambi

#4 - Longevity - en blogg om hälsa

Jösses vad gott det ser ut!
Ja det har du nog rätt i, sista två dagarna har det varit mycket sämre med besök och portalen har väl krånglat so värst just de dagarna?
Ha en fin dag! Var du på bloggminglet i Älvsjö? Tycker jag känner igen dig.

Svar: Ja, det har varit mycket sämre med besök efter allt krångel. Så trist.
Ja, jag var på bloggminglet i Älvsjö :)
bambi

#5 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Men du, hur GOTT ser inte det där ut?! Och jag som ska hålla mig från socker i 30 dagar ... ;)

Svar: Oj, ska du?!? Jag tror inte jag skulle klara av det!
bambi

#6 - Longevity - en blogg om hälsa

Ah ok, har vait inne här förut men tappade bort dig. Nu såg jag bloglovinknappen så nu har jag koll ;)

#7 - Mia

Åh så farligt gott! :-))
Tack snälla du för peppingen! <3

#8 - Littledessert - Recept & Webbshop

Underbaaart!

#9 - ♥ Sojka ♥

Nja det är kanske inte riktigt det! ;) Kanske ska prova. Tack för att du pushar mig! ;)

#10 - Frida - mamma till Filippa

Mmmmm!!!!

#11 - Katarina

Vilken härlig glass! Skulle gärna smakat :)

Svar: Prova och gör själv! Det blir faktiskt jättegott! :)
bambi

#12 - Amy's piece of cake

Vilken härlig glassdessert, yummie!

#13 - sabina mammastårtor

ser jättegott ut!!

#14 - Eleonore

Denna glass lät ju gudomligt god! Måste prova någon gång, lite som en Rocky roadglass!

#15 - Matilda

Det där lät riktigt gott!

Svar: Det är det också! Testa :)
bambi

#16 - Madeleine

tack! skönt med sommarvärme, så barnen kan bada.
ser jättegott ut!

ha det bra!

Svar: Tack detsamma :)
bambi

#17 - maria husetfullt

Tack för att du tittade in hos mig :)

Det ser super gott ut. Jag måste verkligen pröva det receptet.
/ Maria husetfullt

Svar: Ja, gör det! Testa :)
bambi

#18 - Popprinsessan

Oh my, det där låter som en dessert precis i min smak! Livsfarligt och inte alls lchf... :-)

Svar: Haha, ja! Testa! :)
bambi

#19 - Linda-matstugan

Åh, du den ser farligt god ut! Mmmmmmums! Kramar

#20 - felicia -

Det där ser inte dåligt gott ut!!

#21 - Malin´s Diner

Men guuud vilken kaka/tårta/glass! Allt är ju gott var för sig, så kan inte bli annat än det tillsammans också.

Kram Malin