bambi

När reklamen lägger sig i genusdebatten



En läsare frågade mig om vad jag tyckte om den nya ICA-reklamen där Stig använder sig av hen. Jag vet att det råder delade meningar kring reklamen, men jag tycker faktiskt att den är bra.


Vissa verkar tycka att ICA förlöjligar dom som använder sig av hen men så ser inte jag på reklamen. Stig är väl ändå en karaktär som brukar missförstå saker och göra bort sig en hel del och det känns som om det är precis så han gör nu.


Jag tycker också att reklamen visar på att oavsett om man använder hen eller inte så finns det faktiskt annat som påverkar (mycket mer) och som är viktigare. Att t.ex. föreslå att pojken ska prova att köra truck och flickan ska baka påverkar förstås barnen mer än att kalla dom "hen" eller inte. Om alla skulle agera som Stig och stoppa in barnen i fack på det viset (speciellt som han gör i slutet av reklamfilmen) så skulle det verkligen begränsa barnen och deras framtida val.




Jag vet att även Liberos nya reklam har diskuterats ur genusperspektiv. Jag kan hålla med om att reklamfilmen (speciellt musiken som har valts ut till reklamen) inte direkt gynnar genusarbetet, men den känns ändå inte farligt tycker jag. Barnen porträtteras rätt så oskyldigt och dom visar mer nyfikenhet inför varandra, så som barn ofta gör. Det behöver inte ligga så mycket mer bakom det. Men visst, reklamfilmen är väldigt heteronormativ....

Vad tycker ni om reklamfilmerna? Bu eller bä?
#1 - Lotta, klädtokig småbarnsmamma!

Hej!

Vilken mysig blogg du har, lust att följas åt mammor emellan? Älskar alla barnkläder du visar!!! =)

#2 - Lotte -baka baka liten tårta

Liberoreklamen... Alltså man KAN ju tolka det så som du gör, men det är uppenbart att syftet med reklamfilmen är att det ska liknas vid nåt romantiskt barnen emellan... BU på det! ;-)



ICA´s reklam tycker jag bara gav vatten på kvarnen till de som ogillat ordet hen. Jag uppfattar det som att ICA menar att dom tycker jämställdhetsarbetet blivit löjligt och därför driver med ordet hen. Använder det felaktigt och behandlar barnen typiskt "flickigt" och "pojkigt". Blir riktigt pissed av att se den reklamen faktiskt, då den stjälper mer än hjälper.



/Lotte

#3 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Alltså, jag gillar faktiskt båda reklamerna. Den översta tolkar jag till oss hen-förespråkares fördel. Den andra borde egentligenjag anse vara osmaklig av precis den anledningen som du angav Bambi men de där ungarna är så jädra söta så jag kan inte annat än gilla den.

#4 - hanna

jag tycker bara att hen är ett fånigt uttryck och speciellt när man ser att det är en han eller hon. Hen som betyer höna ska man väl i så fall använda om man inte vet om det är en han eller hon?

#5 - Josse

Hanna: hahahaha, du har inte förstått något alls av hen-diskussionen

#6 - Petra

Josse: Hanna har nog fattat mer än dom flesta, hen används när man inte vet könet/inte har någon betydelse.

Sen om hon tycker det är ett fånigt ord är ju hennes problem.

#7 - Lotte -baka baka liten tårta

Hanna: Du har helt rätt i att ordet används helt fel i reklamen. Hen används då man inte vet könet eller då det inte har betydelse. (Anledningen till att jag tycker reklamen är korkad som "lär ut" fel o ger skeptiska människor vatten på sin kvarn om att ordet är "töntigt")



Att det däremot betyder "höna" är ju inte riktigt sant eftersom vi pratar svenska här och då betyder ju hen just hen och inget annat =)

#8 - Linda

Libero-reklamen har jag inte sett än men ska väl göra det...

Ica-reklamen är så härlig. vi pratar mkt om jämställdhet och genus i skolan (läser itll fsk-lärare) och det är väldigt intressant och handlar om så mkt mer än blått o rosa, baka och laga bilar.

reklamen är härlig och humoristisk men det går att tyda allvaret bakom ironin =)

#9 - Tilda

Jag tyckte först att hen-reklamen var jätte dåligt. Kanske dels för att jag först fick nys om den när en förälder på förskolan pratade om den och sa något i stil med "Tycker ica reklamen är så bra för, hen det är ju verkligen ingeting vi borde säga till våra barn" och då blev jag besviken att de sänder ut de signalerna om ordet till ursäkt uttycket människor som är opålästa inom ämnet. Men när du beskriver reklamen som du gör med din syn på det kan jag se den med andra ögon och gilla den mer, kanske mest för att det öppnar upp till debat och ordet nämns i media.

#10 - Josse

Nej, hävdar fortfarande att hon/ni inte förstått :)

#11 - Jenny i Dalby (mamma till fyra)

Tycker att ICA-reklamen är suverän och håller med dig, den visar att det finns så mycket annat som är betydligt viktigare. Ordet hen betyder egentligen ingenting i det här sammanhanget och förändrar inget. Jag är iofs inte vän av ordet men tycker inte heller att reklamen ställer sig på "hen-motståndarnas" sida, snarare tvärtom . Den bekräftar missförståndet av betydelsen och är nog riktigt smart faktiskt!



Libero-reklamen finns det väl inte så mycket mer att säga om än att de är väldigt söta....

#12 - Anonym

Liberoreklamen är ju bara för go och söt!

Icareklamen är hur rolig som helst, jag tycker att hela den här hen diskussionen har spårat ur total.

#13 - Ewa (mamma till 6 döttrar)

Jag älskar ICAs reklam :) Tycker den är helt fantastisk :)

#14 - Hans

Ica-Stig sätter fingret på att ord inte förändrar nånting. Och inte vill jag bli uppfostrad att veta bättre heller, jag bemöter människor som dom är -utan pekpinnar...