bambi

Pepparkakscupcakes med saffransfrosting
Första advent om en vecka! Då kanske det passar bra att bjuda på några mumsiga pepparkaksupcakes (eller kanske juliga kladdkakor)?
 
Först så hade jag en tanke på att göra någon slags ädelost-frosting till dessa cupcakes, för det är ju så gott med pepparkaka + ädelost men jag vågade inte riktigt chansa så jag körde på det säkra (och mycket goda) kortet - saffransfrosting.
 
P.S. Notera det söta pepparkaksströsslet i form av små pepparkaksgubbar! Det kommer ifrån Little Dessert (även formarna kommer därifrån).
 
 
100 g smör
2 ½ dl farinsocker
2 ägg
1 ½ dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefära
1 msk malen kanel
 
Frosting:
200 g Philadelphiaost
1 dl florsocker
1 pkt saffran
 

1. Sätt på ugnen på 225 ºC.

2. Vispa smör/margarin och farinsocker poröst. Vispa ner ägg och därefter gräddfilen.

3. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat i en annan skål. Tillsätt mjöl- och kryddblandningen i äggvispet och rör samman allt till en slät smet.

4. Fyll små pappersformar eller fördjupningarna i en smord muffinsplåt till två tredjedelar med smet.

5. Ställ in formarna/muffinsplåten i mitten av ugnen. Grädda minicupcakes i ca 5-10 minuter och stora i runt 15 minuter. Låt cupcakesen svalna helt.

6. Frosting: Blanda philadelphiaost och florsocker i en skål. Tillsätt saffran och rör ihop till en slät frosting.

 

#1 - Heidi

Det här lånar jag! Länkar till dig såklart (som vanligt...) Kram

#2 - Sara - Mamma till Max & bebis i magen (bf 29/12)

Men så gott det ser ut =)!

#3 - michaela- med syskon i magen ♥

så himla söta!

#4 - EN MÖLNBOBOS LIV - TRE BLIR FYRA

Det ser så gott ut. När bjuder du på bloggfika? ;-)

#5 - frubalken.blogg.se

Både söta och ser mumsiga ut!

#6 - Joanna-Livet med Asperger+reumatism

åh måste testar till julen:)

#7 - Nyårsmamman

Åh, de där måste jag prova! Hur många blir det av en sats ungefär?

Svar: Det blev 12 stycken :)
bambi

#8 - Simone

åh va härligt juliga,supersött strössel.helt underbara helt enkelt :D

#9 - Tesa

Dessa gjorde jag till förra julen, mycket uppskattade blev de!!
Så i år blir det nog detsamma :)

#10 - Longevity - en blogg om hälsa

Mums! Gjorde pepparkaksmuffins i måndags men jag hade frosting med kaffesmak. Det blev också gott. Dessa måste nog dock testas, älskar saffran!

#11 - Hanna E

De ser jättegoda ut och jag känner att jag måste pröva att baka cupcakes.

I förra veckan så letade jag reda på ditt recept på pepparkakor här i bloggen för att jag hade inget riktigt bra recept på pepparkakor.
Igår bakade barnen lite pepparkakor och efter provsmakningen så ger vi smaken allra högsta betyg. Nu ska jag spara det receptet och alltid baka efter det och aldrig pröva något annat.
Så tack för de goda pepparkakorna.

#12 - Amandas jul

Ååååh, gott!!!