bambi

Syskonkärlek
 
Idag blir det jobb igen för min del. Känner att jag mår så passa bra och sen så är det enklast för min planering om jag jobbar idag. Barnen var så söta imorse och syskonkärleken verkligen spirade. Älskar att se sånt! 
 
Zack "läste" för Leah i Molly-boken, om och om igen, för hon ville att han skulle läsa den för henne. Dom skrattade och hade så roligt tillsammans. Sen blev det även annan lek i rummet, tillsammans - utan bråk! 
 
 
Jag och maken har märkt att det har hjälpt att vi inte lägger oss i när dom bråkar. Förut när vi snabbt var där och försökte avstyra bråken så blev det oftast värre för att båda ville bli tröstade och ha uppmärksamheten. 
 
Nu när vi inte lägger oss i deras bråk (om det inte är allvarligt förstås) så får dom själva lära sig när det är dags att stoppa bråket (annars var det ju vi som stoppade det). Sen är det ju jättenyttigt för dom att lära sig konfliktlösning själva och att lära sig att hantera varandra utan att mamma eller pappa alltid finns i bakgrunden.
 
Men det är nog inte förrän nu när dom börjar bli lite större som vi känner att vi kan ta ett steg tillbaka.
#1 - Mia - mammaliv, träning och husplaner

Sötisar! Härligt när de kommer bra överens.

#2 - La Candida

Det där tror jag är jättebra! Här hemma försöker jag också att ta ett steg tillbaka om någon är ledsen och be ena syskonet trösta det andra. Det har märkbart ökat känslan för empatin märker jag och de vänder sig nästan oftare till varandra för support än till oss, såvida det inte är något rejält.

#3 - michaela- med syskon i magen ♥

så himla fina dom är tillsammans. och LIKA herregud! ibland ser jag inte vem det är på bilden när du lagt upp en på bara ett av barnen haha..

#4 - Mamma Maria

Jag tror att det är jättebra att barnen får lära sig att avsluta och lösa konflikter själva. Ni kan ju inte alltid vara där, och inte lärarna på förskolan/skolan heller, så det bästa vore om alla föräldrar lät barnen klara sig mer själva gällande detta.

#5 - Longevity - en blogg om hälsa

Så mysigt!! ja det instämmer jag i, det är bra att de får lära sig konflikthantering :-)
Själv är jag hemma idag med men skall ge mig iväg till jobbet imorgon :-)

#6 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Ja ju äldre de blir ju fler bråk kan de lösa själv. Man får bara ha i öronproppar under tiden man väntar på att de ska lösa det :)

#7 - Ulle

Vilka härliga små troll! :D