bambi

Drömtårta
Min absoluta favorit rulltårta är Drömtårtan. Jag har bakat den många gånger, ända sen jag var runt 10 år gammal. Och jag tröttnar nog aldrig på denna gamla klassiker!
 
Choklad och smörkräm tillsammans i en härlig sockrig rulle  :)  Om ni inte har gjort den här förut, så gör det NU! Det finns ju faktiskt en anledning till varför den kallas för Drömtårta!!
 
 
1½ dl socker
3 ägg
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

1. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop potatismjöl, kakao och bakpulver (sikta gärna mjölet och kakaon för att slippa klumpar). Blanda ner i smeten.
2. Ta en långpanna och lägg bakplåtspapper i den. Häll i smeten. Ställ in i ugnen i 200 grader i 4-5 minuter. 
3. Låt svalna och lägg över på sockrat bakplåtspapper.

Fyllning
150 g rumsvarmt smör
2 äggulor
3 dl florsocker
1-1½ tsk vaniljessens alt. vaniljsocker

1. Blanda och bred ut fyllningen på kakan och rulla ihop!
#1 - dianasdrömmar

Mums påminner om barndomen :) kram Diana

#2 - michaela- med syskon i magen ♥

åh den har jag bara gjort en gång i mitt liv..för sisådär ett par år sedan. men du har sårätt, den är verkligen SÅ god! ska ha den i bakhuvudet..som du säger är det inte så fasligt tidskrävande med rulltårta vilket är en fin fördel ;)

#3 - Caroline

Åh, mormor gjorde alltid den när jag var liten och sen jag fyttade hemifrån så har jag nästa alltid en bit liggandes i frysen ifall man får fikabesök. Farligt god!

#4 - Frida

Riktigt gott med rulltårta!
Ska baka den nu och inser att vi inte har potatismjöl här på jobbet, går det bra med vetemjöl och hur mycket i sådanan fall.

Mvh

Svar: Det borde fungera med samma mängd vetemjöl!
bambi

#5 - Helena

Perfekt för mig som inte äter gluten! Tack!

#6 - Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma

Aha smörkräm och jag som trodde på vaniljkräm ;-) Smarrigt iaf :-D

#7 - Amy's piece of cake

Så gott, alla mat- och bakbloggare kör detta racet just nu... ;) Man får väl hoppa på tåget också!

#8 - Anonym

Mmm, en av de beste kakene som fins!

#9 - Mamma Marianne

Hihi, den kommentaren var fra meg ;)

#10 - Mamma Maria

Nu har jag gjort denna, tyvärr inte på ditt recept, såg nu att du hade mer fyllning (hade nog vart gott) utan på Birgitta Rasmussons. Men det var ju lite tack vare att jag läst det här, så jag länkade hit, vilket jag inte tror du har något emot? Kolla gärna in mitt resultat om du vill.