bambi

Dumlemuffins med vaniljströssel
En läsare påminde mig om ett gammalt recept. Hon hade testat receptet och gillade det massor men hittade inte det igen. Vi kom fram till att det var ju Dumlemuffins! Det var länge sen jag bakade dom och jag blev sugen på att göra dom igen. Dom var mycket godare än vad jag mindes, kan jag säga!
 
Dessa muffins är ju perfekta för er som inte gillar frosting, istället så är det härlig vaniljströssel ovanpå! Så det blir en härlig kombination av dumlekolesmak och vanilj. Smeten är lite tjockare vilket gör att dessa klarar av att bli lite högre utan att det rinner ut.
 
 

2 dl strösocker
125 g smör, rumstempererat
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
12 st Dumle-kolor

 

Vaniljströssel
1 dl vetemjöl
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker (eller ½ tsk vaniljessens)
50 g smält smör

 

1. Sätt ugnen på 225°C. 
2. Vispa socker och smör poröst, tillsätt äggen ett i taget under omrörning. 
3. Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. Rör ner mjölblandningen samt mjölk, blanda till en smet. 
4. Fyll muffinsformarna till hälften med smeten, lägg en Dumle-kola i vardera muffinsform. 
5. Blanda alla ingredienser till strösslet och strö detta över muffinssmeten i formarna. Grädda mitt i ugnen ca 15 min

#1 - Yohannas.se

Gud jag skulle se ut som en riktigt fet amerikan om jag åt allt underbart du visar jämt.. hahaha

#2 - Therese Isak & Theas mamma

Om man bara rör ner ingredienserna i muffins så blir de höga och fina med:)

#3 - michaela- med syskon i magen ♥

mmm..gud vad du kan! dom ser sååå goooda ut!

#4 - Sofia

Ha ha där är dom ju och så himla goda :)
Jag har också bakat dom igen.
Tack för att du delar med dig av allt gott.

Kram Sofia

#5 - Jenny - mammaliv i Nashville

Men åååh! Det där var ju mina favvisar som barn. Hade jag helt glömt bort! Måste be mamma & pappa skicka över lite Dumle ;) Tack fina för "påminnelsen"

#6 - Jenny

Guuud vad goda dom var!! Elias gillade dom också, så det gällde att ta för sig :) Gulligt av dig att ta med dig! Tack så mycket!

Svar: Va roligt att ni gillade den :) KRAM
bambi

#7 - Lottiz

Ytterligare ett recept jag måste prova med barnen. Lät jätte gott :-D

#8 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

De där ska jag prova på när jag fyller tror jag.

#9 - ♥ ♥ MelissasPrinsar ♥ ♥ Tävling Pågår - Vinn MAM nappar!

åh dom måste vi testa här hemma =)

#10 - Sofia

Här är dom ju :)
(Om du inte läst mitt mail jag skickat)

Ska baka dom i morgon.

Kram Kram