bambi

En stad utan reklam?
 
Igår när jag åkte hem så tittade jag upp och märkte att det var väldigt tomt i pendeltåget. Någon hade tagit bort all reklam och endast lämnat skylten som ni ser här ovanför. Det fick mig att tänka på hur vi omringas av reklam varje dag, speciellt i storstan så är det reklamskyltar (en del rörliga och blinkande) i stort sett överallt. Det går ju inte att gå många meter inne i stan utan att se någon reklam för det hängs upp reklam på varenda ledig liten yta.
 
Tänk va skönt det skulle vara att bo i en stad utan reklam? Jag tror på något vis att det skulle vara mindre stressigt och att man skulle se andra saker. Man skulle kanske se varandra mer när man inte hela tiden blir distraherad av stora blinkande och färgglada reklamaffisher? Vår hjärna kanske skulle få varva ner lite, för det är något som den inte riktigt får göra i dagens samhälle där vi ständigt är uppkopplade och ständigt ska vara konsumenter.
 
Det låter kanske som en dröm men Sao Paolo som är Brasiliens största stad med 11 miljoner invånare är faktiskt en stad utan reklam. Sedan 2007 är det en stad helt utan billboards, blinkande neonskyltar eller elektriska paneler med rullande budskap. Det känns som om man skulle vilja åka dit och uppleva det för det känns så svårt att föreställa sig en storstad med en massa skyskrapor men ingen reklam?
 
 
Så här såg det ut efter Sao Paolo tog bort reklamen från staden.
 
#1 - Mamman till L & L

Oj detta visste jag inte! Vore intressant att få veta hur de kom fram till det hela.