bambi

Dagens fråga: Ska föräldrar med barnvagn ha ekonomiska fördelar?
Jag fick denna kommentar av Sofia till detta inlägg angående när barn är "för stora" för att åka barnvagn:
 
Problemet är inte den. Problemet är att folk som bestämmer sig att ungen är för stor för att åka vagn rent ekonomiskt diskrimineras av trafiksbolaget. Mina ungar gick på egna fötter i stan vid 2(!) års ålder och då får man inte åka gratis buss. Och i fall man väljer att mindre barn ska transporteras i bärsjal/bärsele eller på vintern större barn på pulka så får man inte heller gratis bussen. Alltså den här gratis bussande är bara till DE som väljer (!) att ta sina barn i barnvagn länge. Jag bor i för sig inte i Stockholm, men i Jönköping, men det är samma sak här, här finns en sådant barnvagnsförarkort för de som har barnvagn. Men de somm inte har det får betala full taxa. Är det rättvist???? Du får naturligtvis transportera dina barn i barnvagn hur länge du vill, men jag tycker inte att du ska få rabatt på bussresan bara för barnvagnens skull. Jag tycker att angingen har man rabatt till ALLA som har barn t ex under 3 eller 4 år eller ska man inte ha rabatt alls!!!!! Det ska inte sponsras av något bussbolag i den här landet att folk ska transporetera sina barn i barnvagn ännu längre. Det ska alla bestämma själva när de vill ha barnvagn eller ej, men det SKA INTE HA NÅGRA EKONOMISKA FÖLJDER!!!!!!!!!!!!!!
 
 
Detta är ju en intressant fråga och det inlägget som Sofia skrev kommentaren till hade väldigt många kommentarer så detta verkar vara ett ämne som många har åsikter om. Jag kan inte annat än hålla med om att det är lite knasigt att det är barnvagnen i sig som gör att man som förälder får åka gratis. Men det hela handlar om att man inte ska behöva lämnar sitt barn. Om man t.ex. har bebisen i bärsele så behöver man inte lämna barnet för att gå och visa resebevis. Eller om barnet går så kan man gå på tillsammans framme vid busschaffören.
 
Däremot så är det ju inte så bra att det på sätt och vis "uppmuntras" till att barnet ska åka vagn lite längre än vad man kanske har tänkt. Men jag tror att dom flesta som har barn som är över 2 år arbetar och kanske har ett månadskort ändå och då behöver man inte "utnyttja" den gratisresan riktigt. Den enda perioden som jag "utnyttjade" gratisresandet var när jag var föräldraledig och inte hade något månadskort, men då åkte barnen i vagnen.
 
Hur tänker ni kring denna fråga? Ska det istället vara gratis att åka buss för alla föräldrar med barn under t.ex. 2 år? Eller är barnvagnsregeln bra som den är?
#1 - Martina

Det ända jag tycker är att alla åker inte buss här i Stockholm. Många kanske bara behöver åka tunnelbana. Är det då diskriminering att de föräldrarna inte får åka gratis med barn i vagn? Haha

#2 - dianasdrömmar

Klurig fråga menjag tyckte det var bra att de var gratis med buss när man var mammaledig och inte hade så mycket pengar och gav sig då ut på flera utflykter med buss kram och tack för igår/Diana

#3 - Malin

I malmö åker inte föräldrar som har barnvagn gratis, men som förälder till ett barn som snart är fyra och inte kan gå tycker jag att det är många barn som är lite för stora för att åka barnvagn. Hade han kunnat gå hade barnvagnen varit undanlagd nu. Nu använder vi mest rullstol men blir ofta nekade på bussen för att stora barn sitter i barnvagnar på bussen. Väldigt trist då jag inte har något val...

#4 - FRuSofie

Oj det här har jag aldrig hört talas om innan, så olika det kan vara!
I Skåne (Kristianstad) får en vuxen alltid ta med sig 2 barn under 7 år (!) helt gratis oavsett vagn eller inte =)


Kram till dig!

Svar: Jo, men alla barn under 7 år åker gratis. Detta handlar om att den VUXNE får åka gratis om den har barnvagn med sig :)
bambi

#5 - Caroline

Personen tycks tala utifrån ett Sthlms-perspektiv och jag förstår då inte riktigt diskussionen. I Sthlm reser barn gratis fram till 7 års ålder i sällskap av en vuxen. Med eller utan barnvagn.

Svar: Ja, barnen reser gratis men diskussionen handlar om att den VUXNE med barnvagn åker gratis :)
bambi

#6 - Uppgiven suck

Folk är så enkelspeåkiga... Det är gratis för att man inte ska behöva lämna sitt barn och fördröja tiden för busschauffören då man ska gå fram och betala. Vart är mänskligheten på väg när det inte existerar någon förståelse eller solidaritet med sina medmänniskor. Pengar är fan inte det viktigaste här i livet!

#7 - therese

Vet inte om det uttryckligen står någonstans att det är gratis. Vid t ex hornstull och södra station där de har biljettkoll vid bussens mitt får man även med barnvagn vara beredd på att de helt naturligt kräver färdbevis vilket jag sett många bli tvärförbannade över. Jag kan tänka mig att många blir upprörda över denna "lyxiga" deal för barnvagnsförare.Finns väl många som skulle behöva gratis eller i varje fall mer rabatterade resor. Dessutom tror jag fortfarande att mkt irritation kommer av att det inte är ovanligt att man ser såpass gamla barn pressas ner i vagnar de knappast ryms i för den biljettlösa färden.

#8 - Uppgiven suck

Caroline: Inlägget handlar inte om att barnen åker gratis utan om att föräldern gör det om denne har en barnvagn med sig, gäller dock inte på T-banan samt vissa busshållplatser i stan där busskontrollanter står på hållplatsen.

#9 - Maria

Den här diskussionen och fenomenet är väldigt "stockholmsk". Att vuxen som går på med barnvagn på buss åker gratis är bara en fråga om logistik. På bussarna går det på tre-fem vagnar beroende på vilken buss. Om fem vuxna ska gå fram och registrera sitt busskort samtidigt som många går på fram blir det helt kaotiskt. Dessutom har många ett barn i vagn och ett eller flera barn gående. Det är en fråga om vad som är logistiskt mest praktiskt. Har man bara gående barn eller barn i sjal uppstår inte det problemet.
På tunnelbanan och pendeltåg där man registrerar sin biljett i spärrarna betalar folk med barnvagn precis som alla.

#10 - Frusofie

Men herregud vad jag missuppfattade det, sorry! Skyller på att morgonkaffet inte vars nere och en tidig morgon ;)

Krsm

#11 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Här i Eskilstuna hade vi gratis för personer med barn i vagn. Men det togs bort, vilket jag till viss del kan tycka är bra. Man såg ofta barn i sexårsåldern, en del till och med nåt år äldre som pressades ner i en vagn för att föräldern skulle slippa betala.

#12 - Frida

Jag tycker att de som har barnvagn gott kan få fortsätta åka gratis. Jag kan inte minnas att jag en ända gång blivit trevligt bemött och alla suckar när det är vagnar på bussen. Jag har fått stå och vänta på både två och tre bussar för att jag inte fått plats. Ska jag börja betala för att åka med vagn vill jag ha garantier för att jag kommer med den buss jag hade tänkt att ta från början.

#13 - Lena - Koala's Kitchen - en koala, ett kök & en kamera!

Regeln finns ju som sagt inte för att alla föräldrar till minderåriga barn ska åka gratis utan för att man inte säkert kan lämna ett barn i vagnen om man ska gå fram till chauffören och betala. Det är ju av nån sorts omtanke som regeln finns. Har man sjalbarn eller gående barn så har man ju inte det problemet = betala biljetten.
Förstår inte att folk känner sig kränkta för att de är tvungna att betala när de har små barn. De som knökar ner sina för stor barn i vagnar får väl sitta på bussen och skämmas sen, det är väl inte mer än så.

#14 - Rebecca

Det är klart att det handlar om logistik med barnvagnen och att det går mycket lättare om man inte behöver gå fram och betala, det skulle ju kunna leda till förseningar som kostar mer än vad biljetteön är för barnvagnsföraren. men nu när man slopar pappersremsan och går över helt till accesskortet så skulle de ju kunna installera kortläsare vid varje dörr så att alla kan gå på varsomhelst och registrera sin resa, som på t.ex spårvagnarna i Göteborg. Det skulle bara vars de med SMS-biljett som måste gå till föraren, och SMS-biljetten är ju rätt dyr jämfört med att ladda reskassa.

#15 - Longevity - en blogg om hälsa

I Göteborg åker inte du som förälder gratis men jag tror atyt du kan ta med upp till tre barn under 16 år grattis om du som vuxen betalar. Är inte helt säker dock.

#16 - Tilda

Men det är väl framförallt för att du inte är garanterad plats på bussen om du reser med vagn eftersom du inte kan lasta på hur många vagnar som helst, har du pulka eller bärsele vet du att du får plats i den mån alla andra resenärer får plats.

#17 - Caroline, längtan efter fler barn!

Här får vuxna alltid betala oavsett om barnet går eller åker vagn :)

#18 - Emely Tuväng

Det var fan konstiga bussregler i storstäderna?? Här i Kalmar åker barnen gratis till dom är SJU år.. Det tycker jag borde vara standard överallt och trodde faktiskt det var det!! :O Blev helt chockad när jag läste det här!

Svar: Jo, men alla barn under 7 år åker gratis. Detta handlar om att den VUXNE får åka gratis om den har barnvagn med sig :)
bambi

#19 - C

Emely: Som andra redan påpekat handlar det om att den vuxne får åka gratis med vagn. Barn åker alltid gratis.
Angående att folk stoppar sina för stora barn i vagn för att få åka gratis: Gör folk verkligen det? Det är ju stört jobbigt att ha vagn i kollektivtrafiken i Sthlm, när min dotter blir tillräckligt stor kommer jag med

#20 - C

med glädje lämna vagnen hemma, trots att jag inte har nåt månadskort eftersom jag bor så nära jobbet.

#21 - Mamman i Gerdsmygen

Här i Uppsala betalar man med eller utan barnvagn... Och nej, man får verkligen inte alltid plats, max 2 barnvagnar/buss och jag bor 2,5 mil utanför stan med 3 km till bussen.

#22 - Sanna

Här i Norrköping (eller i hela Östergötland) är det gratis för barn upp till 7 års ålder oavsett om de sitter i vagn eller inte. Det tycker jag är ett grymt bra system, och när man sedan betalar vid 7 års ålder betalar man samma pris som en ungdom eftersom barn och ungdom är samma pris upp till 26 års ålder.

Kram Sanna

#23 - Emely Tuväng

Oj, jag läste nog för hastigt då! Men det är ju knäppt tycker jag att man ska få åka gratis för att man har vagn, aldrig hört heller. Det ska vara lika för alla. På våra stadsbussarna kommer jag in med vagn framme och busschauffören kör inte förrän alla satt sig ner, behöver aldrig lämna mitt barn själv i vagnen. :) Nu vägrar min son åka vagn och tycker oftast det är skönare att slippa vagn böket på bussen.

#24 - alexandra

Oj. jag ska nog köpa barnvagn så jag får åka gratis :) vilken konstig regel!

#25 - Linda

Jag tycker det är jättebra att SL har gratis för oss med barnvagn! Det är många städer som inte har det. Och som du skriver så är det väl just för att man inte ska behöva lämna sitt barn när man betalar. Sen är det ju synd att det utnyttjas och allt för stora barn sätts i vagnarna. Men vad är för gammalt? Jag tycker absolut inte 3-4år är för gammalt. Som du skriver så kanske inte barnet orkar gå hela dagarna med sina föräldrar, eller behöver vila efter dagis osv osv. Men vad är för gammalt då? Ja, det är väl när barnet vuxit ur barnvagnen? Det innebär ju inte att man tar barnvagn varje dag dock, men man ska inte behöva få onda blickar så länge barnens ben inte hänger utanför (för det förekommer, och då är det ju uppenbart utnyttjande av systemet). Man får helt enkelt vara ute i god tid om man vill med bussen och inte bli arg på chaufför/medresenärer för att vagnplatserna är upptagna (för även det förekommer).

#26 - Hanna E

Jag tycker att regeln att man inte behöver lämna sitt barn ensamt i vagnen är bra, oavsett om det är ett spädbarn (kanske lite säkrare eftersom de oftast ligger mer stilla) eller en klättrande 2-åring.
Men vi kommer inte att låta våra barn åka vagn längre för att vi ska slippa betala ev bussresor.

Visst var det bra när jag var föräldraledig, men lika ofta som jag åkte buss in till centrala Stockholm, lika ofta åkte jag tunnelbana för den var säkrare vad gäller plats för barnvagnen och tider än bussarna.

Jag tycker att det vore bättre om de istället gjorde möjligt att verifiera betalningen även vid de andra dörrarna och så får alla betala istället. I Stockholm slutar ju de berömda remsorna att gälla 31/8 och efter det borde man kunna automatisera kontrollen. Det borde vara möjligt även med SMS-biljetter med någon form av läsare.