bambi

Hemmagjord pesto
 
Ett litet mål som jag har är att försöka få alla att börja göra egen hemmagjord pesto. För när man väl har gjort det en gång kommer man aldrig mer vilja köpa färdig pesto igen! Det är såååååå mycket godare och sååååå enkelt att göra!
 
Man behöver bara dom ingredienserna som ni ser här ovanför: parmesanost, färsk basilika, vitlök och pinjenötter. Sen kan det behövas lite olivolja för att få till den rätta konsistensen. That's it!
 
Om till och med Zack kan göra det, så kan ni med!  ;)
 
Så här brukar jag göra:
Jag brukar börja med att hacka pinjenötter, ca 1-1½ dl.
Sen har jag i några vitlöksklyftor, 4-6 stycken.
Efter det så skär jag några kuber av parmesanosten, den på bilden som jag köpte idag kommer nog räcka att göra pesto på 2-3 gånger.

Efter att ha hackat pinjenötterna, vitlöken och parmesanen så har jag ner färsk basilika. Det brukar gå åt en hel kruka.
 
Till slut så har jag i lite olivolja tills det blir en bra konsistens!

Sen är det bara att smaka av och ha i mer av det man tycker att man vill ha mer av...

Pesto håller sig väldigt länge så det kan vara bra att göra en storsats på en gång så har man i kylskåpet! :)
#1 - Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Jag gör oxå min egna och som du säger - sååå gott! Jag gjorde en liten variant som du måste testa! Använde persilija, olivolja, pinjenötter, vitlök och fetaost - jätte god, testa:)

#2 - michaela- med syskon i magen <3

mmm..kan tänka mig att det är väldigt gott!

#3 - Emma-Lou

Mycket inspirerande!!! :-) Ska prova göra egen, maken springer alltid å köper (hmmff). Lagar ju allt annat från grunden, så varför inte även detta! tack för inspirationen!

#4 - Helena

Det som är bra med hemmagjord pesto är att jag, som nötallergiker, kan ersätta pinjenötterna med solrosfrön istället och ändå få nästan riktig pesto.

#5 - dianasdrömmar

Gott med hemmagjord pesto kram Diana

#6 - Johanna

Ja det är galet gott med hemmagjord pesto, mycket smarrigare än köpepesto. Men utan parmesan är det inte riktigt samma charm tycker jag, och vår lilla är ju allergisk mot mjölkprotein. Har du några tips på alternativ?

Kram

#7 - Petra

Åh, låter helt underbart gott!

#8 - Longevity - en blogg om hälsa

Det skall jag nog testa redan idag faktiskt, tack för tipset!

#9 - Ulle

Vi brukar göra "pesto" med jordnötter. Det är också väldigt gott!

Härliga foton!