bambi

Pojkar och flickor kan inte vara i samma grupp
Jag fick denna kommentar som fick mig att tappa hakan.... hur kan man säga något sånt - på 2000-talet???
 
 

Detta påminner mig om en mail-konversation jag hade med ägaren till en dansskola i min kommun (Showdansskolan Flex). Det här är en av godbitarna som jag fick till svar när jag ifrågasatte att det bara var tjejer som fick delta i deras showdansgrupper för yngre barn: 

"Hej! 
Tyvärr kan vi inte bjuda allt åt alla utan vi måste få ihop en hel grupp för att kunna börja med en verksamhet. I grupper var killar varit bara ett par och resten tjejer har killarna snabbt blivit uttråkadeoch stökiga. Killar i den åldern har en högre energinivå än tjejer generellt och kortare koncentrationsspann. Har vi enbart killar så kan pedagogen anpassa sig till gruppens energi och utnyttja det. 
mvh 
Maria" 

Sen hälsade hon min son välkommen. När han fyllt fem. Och då fick han nöja sig med deras killgrupp i street. 

Jag har faktiskt aldrig stött på sån uppenbar diskriminering, jag blev RIKTIGT upprörd. Vad gör man?

 

 

Ja, vad gör man? Jag skulle nog antingen skriva ett långt mail om genuskunskapens grunder, men sen inse att detta skulle nog inte fastna ändå och till slut bara skriva något argt tillbaka. Diskriminering är aldrig okej!

 

Sen så kan jag berätta att Zack gick två på dans i två terminer och det var inga som helst problem. Det var han och en till pojke i gruppen, bland flickorna i tyllkjolar. Men han trivdes bra och vi funderar på att han ska fortsätta med dans (blev ett uppehåll då han gick i simskolan). 

 

Zack har alltid varit lugn, vilket gör mig lite orolig när jag hör hur alla har denna bild av att pojkar är "stökiga" och "svårt att sitta still". Ska dom utgå ifrån att han är sån när han inte alls är det?

#1 - Maria

Hej,
jag är absolut för delade grupper i mkt men samtidigt måste ju gruppen fungera för alla. Mina tjejer har provat alla olika sporter. Fotboll, bandy, dans, gympa, simning, simhopp mm. När de har varit små har grupperna i dans och fotboll varit blandade tjejer och killar och tyvärr har det fungerat sådär... På fotbollen fick tjejerna aldrig bollen och vågade sig inte fram lika fysiskt som killarna som generellt spelade mer fysiskt. På dansen var det två killar och ja..de sprang mest runt. På simningen fungerade det dock jättebra.

#2 - Longevity - en blogg om hälsa

Ja det låter horribelt att de drar alla över en kam på det sättet. Det får man ju pröva individuellt i så fall. När barnen är små, dvs upp till sju år så har jag aldrig stött på att de skulle vara olika i hur de beter sig. Jag har ju en tjej med ADHD och en jäkla energi, skulle inte hon heller få vara med då? /Det händer iofs att de fått lov att sluta pga funktionshinder vilket är en helt annan historia).

#3 - Världens bästa Maria

Jag läste i senaste numret av Vi Föräldrar att en förskollärare och genusforskare vid namn Christian Eidevald filmat verksamheten på förskolor och sedan upptäckt att det kanske är 3-4 pojkar och 1-2 flickor i varje förskolegrupp som är "stökiga". De flesta pojkar har alltså inte "typiskt pojkbeteende" och dessutom finns det några flickor som har det. Men ändå av någon anledning blir de pojkar som inte har "typiskt pojkbeteende", dvs de flesta pojkar, undantag när man beskriver hur pojkar är och de flickor som har "typiskt pojkbeteende" bortser man från helt och hållet. Intressant läsning.

#4 - Stina

Ibland undrar jag hur en del tänker...
Till något helt annat så gjorde jag en variant på en av INS chokladkakor ikr, devils något hette din... Riktigt gott blev det!!

#5 - Stina

Skrev fel på förra bloggadressen...

#6 - Sabina

Som jag skrev var det där bara en del av vår konversation. Det sista jag skrev var detta:

Hej

Jag är väldigt intresserad av vad du baserar dina påståenden på? Ge mig gärna en källa, vetenskaplig, som bekräftar att killar har högre energinivå och kortare koncentrationsspann för det lät som någonting jag skulle vilja ta del av. Jag skulle snarare vilja påstå att det är Du och dina lärare som brister i ert ledarskap om Ni inte lyckats locka era få deltagande killar till att dansa lika koncentrerat som tjejer. Jag håller i Miniröris två gånger i veckan och har helt andra upplevelser. Barn som är svåra att "fånga upp" finns representerade inom båda könen. Jag har dessutom tittat över utbudet av danskurser för min sons åldersgrupp hos några av Era konkurrenter och märkt en stor skillnad; ALLA andra skolor erbjuder dans för ALLA. De kallar det barndans, inte pojk- eller flickdans. Ni begränsar Er, Ni begränsar barn och jag har svårt att se vem som vinner på det?

Detta mail svarade hon inte på och jag kände att det var lite som att tala med en vägg och gav faktiskt upp. Jag undrar mer vad man kan göra rent konkret för att motverka sånt här? Är det ens lagligt att diskriminera på det här sättet? Ska man kontakta media? Och var drar man gränsen? Det är så sorgligt att vuxna bestämmer vad som passar tjejer och vad som passar killar och sen är förvånade när damidrotten inte får den uppmärksamhet den förtjänar.

Nu har jag valt att anmäla min son till Knatteskutt där alla var välkomna och där barnen får prova på ca åtta olika idrotter. Tänker att han får välja själv sen om han vill fortsätta med sport sen och vad som i så fall lockar honom mest.

#7 - Ulle

Men käre värld... :O Ja, vad ska man göra.

#8 - Förskolemamman

Får man verkligen utesluta ett kön på det viset? Har inte DO något att säga om det?

Riktigt tråkig inställning och jag hade nog gått vidare med det om det vore min son. Kontaktat media eller vad som bara för att få folk att få upp ögonen.
Sonen (4 år) har gått i snart 1 år på dans och han fullkomligt älskar det. Är ensam kille i sin grupp men inget varken han eller de andra bryr sig om. Han är även inne i en väldigt aktiv fas för tillfället men ledarna verkar bara se det som en fördel. Tvivlar på att övriga 4 åringarna sitter som ljus vilket är en del man får ta när man jobbar med barn. De är ju trots där för att dansa och ha roligt tillsammans.

#9 - Tess

Jag är också orolig för att folk ska förvänta sig att min son ska vara bråkig och stökig bara för att han är pojke. Jag är orolig för att han ska bli påverkad av detta och BLI bråkig och stökig.