bambi

Det årliga blodprovet
 
Jag har varit iväg på min årliga blodprovstagning. Varje år så kollar dom upp sköldkörtelhormonen i blodet för att se om min egen sköldkörtel (som egentligen är bortopererad) producerar någon hormon. Om den gör det så är det en indikation att den har börjat växa tillbaka och att cancern kan vara tillbaka. Jag tar levaxin (sköldkörtelhormon) varje dag som ska hämma tillväxten av sköldkörteln och som också ska tillföra hormonet som kroppen behöver.
 
Jag känner mig lite som ett proffs när det gäller sköldkörteln nu, lite lustigt att jag för 3 ½ år sen inte ens visste vad det var. Så för er som inte vet, så är sköldkörtelhormonet ungefär som kroppens termostat. Den reglerar kroppsvärmen och således också hur mycket man förbränner. Därför blir det att man går upp i vikt om ens sköldkörtel producerar för lite hormon.
 
Det som är lite jobbigt när man inte har en egen sköldkörtel är att hitta rätt nivå på levaxinet. Jag märker att jag har svårare att gå ner i vikt nu och det har kanske att göra med levaxindosen. Jag märkte att när jag hade alldeles för låg dos så var jag väldigt väldigt trött och orkeslös. Det kändes liksom i hela kroppen att det var något som inte var rätt. Jag vet inte riktigt om jag har rätt dos nu, men det är säkert så nära man kan komma.
 
 
Nu ser jag ut så här efter blodproverna. Jag lyckas alltid få ett stort blåmärke över halva armen efter blodprov... 
#1 - Milla

Följer din fina blogg då och då och hoppas verkligen att du förblir frisk! Apropå detta med sugar rush... och kopplingen högt blodsocker-cancer. Känns kanske omoraliskt, men i all välmening, lev väl.

Svar: Tack :) Nu har jag ju bytt namnet på bloggen, när jag bytte header :)
bambi

#2 - Milla

Nej, det var ingen kritik. Det var en uppmaning att ta det lugnt med sötsakerna pga att högt blodsocker är ohälsosamt. Vill inte komma med pekpinnar, men alla vet inte att det finns en koppling mellan högt blodsocker och specifika sjukdomar.