bambi

Helt galet - angående barnpassning
Inlägget om att ha barnen på förskolan när man gör något annat än jobbar skapade en massa heta diskussioner, vilket jag visste att det skulle göra. Det är alltid ett hett ämne. och det råder verkligen delade meningar.
 
Jag tänkte på en sak gällande detta med att vara med sina barn och barnpassning. Jag brukar se på The Real Housewives of Orange County och en sak som jag reagerade på var en av mammorna där som hade tre barn och var mammaledig hade TVÅ NANNYS! Dom är alltså tre vuxna på tre barn?? 
 
Denna housewife sa att hon behövde ha två nannys för annars så hann hon ju inte med allt hon skulle: ta hand om hennes man, gymma, fixa håret, fixa naglarna, gå på spa, osv osv. Hon har själv sagt att hon "jobbar hårt" som mamma. Stor skillnad mot mammornas vardag här i Sverige... haha...
 
Ännu värre tyckte jag att det var att pappan till dessa tre barn aldrig hade bytt en blöja och när han bar på ena barnet och hen började gråta så gav han barnet direkt till en av nannysarna. När mamman var på fest sent en kväll och nannysarna inte jobbade så var hon tvungen att hålla koll på mobilen ifall hennes man ringde och hon behövde åka hem och byta blöja på någon av barnen!!!!!! Helt galet!
#1 - ::Ulle::

Galet är bara förnamnet! Jag som har sjuka och funktionsnedsatta barn och är sjuk själv hade gråtit av lättnad om möjligheten till avlastning fanns. Jag blir provocerad när jag ser sådana program. Fixa naglar och hår etc är verkligen ingen rättighet... :/ Nu var det ju ett utländskt program men ändå... Suck.

#2 - Jenny - mammaliv i Nashville

Jag tycker verkligen de felprioriterar som låter sina barn växa upp med sina nannys för att man ska hinna med att gå på spa/shoppa etc. Men om jag hade råd skulle jag definitivt gör samma sak! (med måtta!) Jag skulle lätt ha en barnvakt som kom hit ett par timmar i veckan så jag kunde få manikyr/yoga/shoppa eller dricka vin med en vän! Varför inte liksom? Jag skulle definitivt vara en mer avslappnad mamma! Sverige är så inrutat & principfast & alla pekar ut småsaker/detaljer om allt. Relax! ;)

#3 - Milla

Eftersom jag legat sjuk hemma hela veckan har jag sett RH of OC. Och jag vet vad du menar. Man vet inte om man ska skratta eller stänga av... Men underhållande är det. Man känner sig lite som superwoman när man ser dessa kvinnor.

#4 - Anna, Gbg

Jag var barnflicka åt en svensk familj med tre barn en sommar. Föräldrarna hade semester men jag tog hand om barnen. Föräldrarna spelade tennis, golf och umgicks med sina vänner. Jag var den som lekte med barnen på vardagarna och ibland även på helgerna. Barnen grät när jag var där sista dagen :-(

Jag har även varit au pair åt en amerikansk familj med tre barn där mamman var "stay at home mom", men hon var inte hemma. Hon var på sin country club, book club, shoppning och skönhetsbehandlingar istället.

Uppenbarligen är det inte bara i amerika som barnen växer upp på detta sättet!

#5 - Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Nu förutsätter jag att det var rätt skruvat eftersom det var reality-tv (ja, det låter heeelt galet) - men det här med nannys har jag faktiskt fått betydligt större förståelse för sen jag flyttade till USA. Jag har rätt många hemmafrukompisar som har vad som för mig känns som jättemånga nannytimmar. Men tittar man på hur de faktiskt använder dem så är det inte till spa eller annat, utan främst till att få vardagen att flyta på lite bättre. Hjälp vid läggningen om man har flera småbarn och partnern är bortrest, någon som passar minstingen medan man tar de äldre till deras aktiviteter, en extra uppsättning händer vid flygresor, en möjlighet att göra ärenden, åka på banken eller vad det nu kan vara. I början kändes även sådana saker märkliga för mig - kan de inte ta med barnen till banken, eller ta med den minsta till aktiviteterna även om det blir kaos och bråk? Fast jag har ändrat uppfattning. Jag tror att vi är alldeles för dåliga på att be om hjälp. En del får mycket hjälp av släkten, men de flesta bor långt bort från den och det är inte ett alternativ. Normen att man ska klara allt själv tror jag gör livet onödigt svårt för många familjer, och inte är det säkert att det är bättre för barnen heller. Med det sagt så är det väl knappast riktigt jämförbart med fruarna i OC, men det är en glidande skala där de utgör extremen.

#6 - Lina

När jag var Au Pair i London 1999 så var den Mamman hemma fru med 3 barn, varav två gick i förskolan typ 9-16 varje dag, hon hade en bebis hemma som jag tog hand om, hade hon en som kom dit och tvättade, en som städade hela huset utom mitt rum, en trädgårdsmästare, en som kom dit typ varannan v och lagade mat plus mig...........mitt ansvar var i veckorna att gå upp 7 och hjölpa till med barnen tills de skulle lämas på typ dagis...sen var jag ledig ca 9-15 och sen jobbade jag när de kom hem tills de somnade ca 19.30.......den morsan gjorde typ inget själv.....så om man har sitt barn på fsk i sverige el i sthlm OM man nu råkar ha nån timme / dag ledigt...vad e det för big deal....jag tror mest det handlar om den svenska avundsjukan. det handlar ju knappast om att man inte orkar med sitt barn. på de flesta förskolar bedrivs väl ändå pedagodiska verksamhet? som jag skrev tidigare så har O förskola sin pedagogiska verksamhet 9-15 varje dag och är indelade i olika grupper, har olika temat varje dag vad de gör...ett tag åkte de till skohen 1 dag / vecka osv. det är ju såna saker som barnen älskar.....inte sjuttom vill de hänga med och storhandla, städa, tvätta osv.......... Alla gör ju som de vill :)

Hopas du mår bra???? Har precius länkat t dig, du måste spana in min fina tårta :) När presenterar du vinnaren i utochlek tävlingen? Jag hoppas, kraaam

#7 - Lina

Känner en mamma vars man heller inte byter och har hand om barnen, trots att de är en vanlig svenssonfamilj, inga nannys och sånt. När vi var på fest tillsammans så skulle mannen ringa om barnet(de hade bara ett då) hade bajsat. Han bjöd tydligen till och bytte kissblöja för då skulle han inte behöva torka. Och en sån skaffar hon ännu fler barn med!