bambi

Jag tror att du har hamnat på fel blogg....

Maria 

 

Snacka om att skjuta upp barnens (och de vuxnas) blocksocker i toppen. Måste bli en ordentlig krasch senare... Jag skulle aldrig ge mina barn detta. Pannkakor för oss är efterrätt. Nutella har varken jag eller barnen smakat. Och nej, vi saknar det inte ens. 

Du vet att socker är inflammatoriskt och leder till trötthet, depression mm. Vissa forskare tror även att tumörer (ev cancer) framkallas av allt socker vi äter. Följ gärna Matfusket på Facebook för fler länkar och utredningar i ämnet.

 

Jag fick denna kommentar från Maria igår angående Crêpes med nutella. Jag vet att det var några som ansåg att det inte var någon bra utflyktsmat medan andra tyckte det. Alla får tycka som dom vill men att ta upp att lite socker skulle leda till allvarliga sjukdomar känns det bara absurt. I så fall är det mesta farligt och jag vill inte leva mitt liv så. Jag vill njuta av livet och tror på att saker i måttliga mängder är bäst. Jag vill inte vara rädd hela tiden för att socker, fett, mobiltelefoner, chips, trafik, avgaser, etc är farligt och kommer att leda till en tidig död. Hur roligt är det att leva och vara rädd för allt hela tiden? I slutändan så kan vi aldrig veta ändå vad som kommer att skada just oss och jag som redan har haft en tumör har ingen aning om det berodde på socker (men det känns inte så troligt) eller om det var något annat.

 

Det borde vara rätt så uppenbart att jag äter en del socker så att om man vill undvika socker så har man nog hamnat på fel blogg. Det syns om inte annat direkt i headern. Vi begränsar sockret för barnen till lördagsgodis och kanske någon efterrätt i veckan, det blir sällan sylt, ketchup ellr nutella men någon gång på en utflykt tror jag inte är skadligt utan snarare tvärtom och för utflykten till en trevlig upplevelse

 

Jag pratade med en kollega om detta med socker och barn och hon berättade att hon och hennes barn fikar varje dag. Hon är från något län (minns tyvärr inte vilket, förlåt Jenny!) där man har som tradition att man FIKAR varje dag efter maten. Det är ett sätt att umgås och vara social. Hon får många kommentarer från andra när hon berättar detta. (Sen kan jag säga att hon är allt annat än överviktig!!) Men hon sa att det ibland är en macka, ibland en liten kaka men ibland en bulle. Hon har fört vidare denna tradition till sina barn och det lät som en mysig tradition och jag tvivlar på att det heller är skadligt.

 

#1 - Longevity - en blogg om hälsa

ALLT är farligt och skulle man ta till sig av allt kan man lika gärna lägga sig ner och dö.
Jag skickar också med sött på utflykter ibland. Pannkakor går ju tillaga utan socker till exempel. Det finns alltid människor som vill få andra att känna sig som sämre människor.

#2 - Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta

Guuuuuuu du är alldeles för snäll Rose-Marie! Jag hade blockat Maria så snabbt och hårt att hennes huvud aldrig slutat rotera.

Den där typen av självrättfärdiga skuldbeläggande som egentligen bara går ut på att peka ut dig som en DÅLIG MAMMA går jag inte med på alls.

Ja socker är farligt. Men inte i små mängder.
Och jag KRÄVER crepes med nutella nästa gång vi hänger.

#3 - Elin - En trebarnsmamma

Äsch, det är klart att man ska äta gott när man är ute på picknick! Allt är farligt om man ska tänka så. Och som du skriver så MÅSTE man få njuta av livet medan man lever :)

#4 - Anna - Mamma till E med albinism och bebis i magen

Här hemma äter vi ngn kaka varje em. Jag tyckte d var ett bra tips till utflykten men d kommer alltid vara folk som ska kommentera allt. Helst när d gäller ens barn med...

#5 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Tänk att folk alltid ska ha så mycket åsikter om andras göranden. Jag tyckte att det receptet lät smaskens och har redan planerat att göra det nån dag.

#6 - ♥ Sojka ♥

Ja får allvarligt spel på att det är så åt andra hållet att det ska vara så tabu med socker. Om mina barn får problem med övervikt så ska jag se upp våra vanor. Här blir det sötsaker oftare än på lördagar och vi åt pannkakor med sylt till lunch igår. Sonen äter dock pannkakor utan någonting på. Och jag har växt upp med att man kan ha det till middag och så länge det inte är varje måltid och vid utflykt och fika besök tycker jag det är okej!

Jag tror dessutom om barn bara får sötsaker på lördagar så vräker dom i sig mer. Sprider man ut det så blir det inte så mycket. Iaf inte här. Och så länge man äter upp maten först. Här blir det inget istället för mat och det är så jag lärt mig. Ingen i min familj är överviktig.

#7 - matts

Bra svar till Domedags Maria som tror att allt man läser på facebook är sant, haha
Det är farligt att sitta vid datorn ! man kan få inbillnings sjukan.
Jag tycker din sida är sund och du är bäst

#8 - tindra

Livet har så mkt gott att bjuda på, man ska äta & uppleva det mesta tycker jag i måttliga doser. Man sätter grunderna för dem små i tidig ålder & jag önskar att skolorna kunde lära ut mer hälsa & medicin till gymnasie elever så att dem förstår innebörden av att äta rätt & röra sig går hand i hand. Jag är dotter till en pappa som hade & har godis butiker lite överallt och vi fick äta så mkt godis vi ville varje dag. När vi var små så åt vi varje dag. Tur nog är vi alla smala naturligt MEN det man inte tänker på är att det bäddar underlag för framtiden. Största & farliga sjukdomen är Hjärt & Kärl sjukdomar & dessa är ett resultat av hur man levt. Detta tänker inte många på. Mina barn gillar inte sötsaker, chips då & då men jag tänker på deras hälsa & vill att dem ska leva bra, hälsosamt & må bra! Godis & bakverk är gott men som sagt i måttliga mängder.

#9 - Karin

Bra rutet. Jag förstår verkligen inte att folk orkar kommentera sådant. Fick liknande kommentar när min dotter, då två år, fick smaka lite semla. Vi var ganska restriktiva med socker rent generellt. Folk alltså!

#10 - ❤ Sanna

Jag tycker att överdrifter åt alla håll är fel ,
Man kan inte förbjuda allt, jag tror att i längden blir det som man förbjuder ngt barnen blir mer intresserade av ?!?!

Vi har nutella till frukost smörgåsar varje lördag här hemma ...
Min man är galen i det, liksom mina barn , medan jag inte alls äter det ...tycker inte det är gott ..
Kan säga ..att visst i början var barnen hysteriska men idag kan dom ta en och sen vara nöjda , dom vet att dom får nästa vecka om dom vill ha ..

Självklart ska dom få med sig smariga pannkakor på utflykt !!
Det är så sällan dom gör sånna saker och en ggr då och då skadar INTE !!!
Jag blir ledsen att man aldrig kan tänka måttlighet ..med ngt det är alltid ALLT eller INGET ..

Vill bara säga du har en suverän blogg !!!

Njut av livet !!!
Kram

#11 - Anonym

Så trött på all denna sockerhysteri! De enda barn som får problem är de vars föräldrar inte har en naturlig inställning till detta!

#12 - Petra

Ååh, blir så trött på människor som ska komma med pekpinnar, gärna med undertonen att man är en dålig mamma.
Inte så bra som duktiga Maria som aldrig ens SMAKAT Nutella!
Nej, jag tror att det är viktigast att ha ett avslappnat förhållande till all sorts mat, det är så jag känner.
Självklart är det inte nyttigt att vräka i sig socker, det tror jag alla är medvetna om men att ha med sig något gott i picknickkorgen är väl knappast så hemskt.
Som du säger, barnen rör ju på sig så mycket ändå när man är ute!

#13 - Maria

Bra svarat på kommentaren! Håller med dig i att allt är bra sålänge man äter det i måttlig mängd :)

#14 - Anonym

Håller med Bambi. Vi har fått ett nytt barn hos dagmamman som är förbjuden att äta socker. Så kantigt när barnen ska fika eller ta en glass eller godis från fiskdammen vid kalas.

#15 - Jenny

Men fy vilka torra,trista översittare det finns! Stackars barn till de som lever så strikt,de kommer att knöla i sej godsaker på alla barnkalas och dylikt så de mår illa! Har sett det själv flera gånger,och föräldrarna vrider sej på stolarna och skäms för att barnen "som inte gillar så mycket sötsaker" bara vräker o sej! Nej inte är det farligt med lite sött ibland. Lagom är bäst!

#16 - Marlene

Dö ska vi alla göra, det är det enda vi vet helt säkert. Å allt är farligt i för stor mängd, särskilt kritik!!! Alla gör vi som vi anser bäst och jag tycker att nutella är skitäckligt :-P

#17 - AnnaSC

jag växte upp med en mamma med anorexia (och psykiskt sjuk dessutom) . Nä inte kul alls. Men det var verkligen sträng diet på mig från början. max 1 potatis 2 fiskpinnar o en litenliten pytteliten klick remouladsås. Sås var för övrigt bannlyst. och hamburgare o pommes. max en gång i halvåret o semlor. ojojoj en per säsong. Alltså så länge jag bodde hemma var det strikt med mathållningen. När jag var 18 o flyttade hemifrån var jag 168cm lång o vägde strax över 40 kg. Gissa hur jag ser ut nu? ja just det övervitkigt. Eller jag kämpar hela tiden med att gå ner för ja det har slått över jag äter fel hela tiden. Det är inte längre bara för att jag kan o får äta hur jag vill. utan nu är det bara fel liksom.

Vad vill jag ha sagt? Jo lär barnen att man kan äta allt men inte alltid. o med måtta men inte för lite o inte för mycket utan lagom. ja ett tråkigt ord men ack så bra.

Svar: Så tråkigt att höra men det är bra i allafall att du vet om varför det har blivit som det har blivit, då brukar det vara lättare att göra något åt saken.
Håller med om att lagom är bäst!
bambi

#18 - Hanna E

Jag tror på att om det fungerar så är det bästa att äta lite av varje, som en dietist jag träffade sa: då får man förhoppningvis i sig tillräckligt av det som är bra och inte så mycket av det som är dåligt.

Jag kan tycka att det är ok att ha lite extra gott ibland och man måste vara njuta. Att jaga socker eller något annat blir ju bara tråkigt och så kanske man även utesluter något annat bra.
Ett exempel är ketchup, många fixerar sig vid att det är mycket socker i det, men det är inte bara dåligt för det innehåller även mycket antioxidanter från tomaterna.
Jag är tacksam för att barnens förskola inte är maniska vad gäller socker utan barnen får fira födelsedagar eller annat med något gott (oftast glass) dock inte varje vecka utan max en gång per månad.

Själv är jag mer noga med att få bra matrutiner och matvanor, dvs vi äter vid målen och småäter inte, enda gången det blir något extra är fredagar och lördagar då vi har snacks eller godis på kvällen. Men i övrigt håller vi måltiderna för att spara på tänderna och vill vi dricka mellan så är det vatten som gäller för alla. Men då är det tänderna som vi försöker ta hand om.

Svar: Håller med, vi dricker också bara vatten mellan måltiderna och småäter inte förutom på lördagar eller vid utflykter.
Vår förskola firar också med glass när någon fyller år. Det är en rätt så liten förskola (20 barn) så det händer inte allt för ofta.
bambi

#19 - britta bloggar

Bra svarat! Jag tycker dels inte att man ska klaga på andra föräldrar eftersom de allra flesta föräldrar gör så gott de kan och dels måste man väl förstå att en blogg inte visar hela sanningen? Du skriver ju massor om bakning men man får väl anta att ni äter mat hemma också... :)

Sen är sockerhysterin helt galen. Det är de barn som inte får ens titta på russin som kommer äta 25 chokladbollar på sitt första kalas utan föräldrarna. Lagom är bäst!

#20 - Sara

Håller med Maria. Tycker du äter grymt ohälsosamt:( vill bara vara ärlig. Jag hade nog börjat se över vad du stoppar i dig. Jag menar absolut inget illa med detta.

Svar: Och hur vet DU hur jag äter??
bambi

#21 - Annika

Fy fan att folk bara orkar!!

Äta onyttigt ?! Ja.. Och?!

Ni som klagar. Sluta predika , lev era egna perfekta
sockerfria liv och låt oss andra slippa höra erat
negativa djävla gnäll!!

Ros-Marie ... Ät och njut!!! :)
Skit i alla bittra, sura människor.

Kraaaaam

#22 - dianasdrömmar

Att folk ska bry sig så mycket om vad andra gör..blir lika förvånad varje gång.Håller med dig man kan ju inte gå och vara rädd för allt jämt och man måste ju njuta stor kram Diana

#23 - Magdalena

Hej! Får man inte vad man vill? Varför andra bryr sig? Är det någon som anser att barnen ska inte äta godis, pannkakor med nutella, glass mm så ger det inte till egna barn men lägg dig inte i andras liv! Vi äter kakor ganska ofta eftersom jag gillar att baka samt vi älskar kakor och ingen är överviktig :) Vi äter annat det också:)) TACK för pannkakstårta recept: hade gäster idag och alla, tom vuxna tycke om den :))) Kram, Magdalena

#24 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Folk tycker att det mesta man gör är fel. Jag är både fet, ful och dum i huvudet.... om jag ska lyssna på kommentarer jag får i bloggen. Det som ÄR skadligt är denna eviga kritik man får ta emot som bloggare. Den saken är säker.

#25 - Tessa i höghuset

Hej!

Egentligen tror jag att vi alla hade mått bättre om vi inte åt raffinerat socker eller vetemjöl. Men nu lever vi i det här samhället, och det finns så mycket i livet som man borde göra: plastsanera hemmet från mjukgörande kemikalier, sanera från andra kemikalier, minimera skärmtid för sig själv och barnen, motionera hela tiden, uppfostra sina barn enligt alla konstens regler, etc. Pust, man blir ju helt matt. Och olycklig. Och det är ju också farligt. Så man får göra som man själv känner helt enkelt. Jag gillar inte att baka så mycket så vi äter sällan bakverk, och nutellapannkakor hade jag nog personligen klassat som efterrätt. Men nu på sommaren köper jag söta kakor och kex (säkert mycket sämre än hemmabakat) att ha som utefika eller innefika (eller snabblunch till mig, hrm), och igår köpte jag massor av konstigt alldeles för färgglatt skumgodis till barnen, och en solig eftermiddag är det ju supermysigt med glassar. Och själv skåpäter jag choklad flera gånger i veckan. Det blir nog bra ändå tror jag. Och om jag inte gillade att läsa om dina söta bakverk hade jag inte gått in på den här bloggen.

#26 - Petra

Kul att Sara tycker sig veta hur du äter... Det vissa inte verkar tänka på är att du inte visar allt i bloggen. Jag menar, visar du ens 10% av det ni äter liksom?Du har ju en blogg som (delvis) fokuserar på bakning och sötsaker så då är det ju såklart det du visar i bloggen.
Och bara för att du kanske inte visar när ni äter kycklingsallad eller fikar med vanliga smörgåsar så tror vissa att ni BARA äter sötsaker hela tiden.

#27 - Erika

Nu är det väl ändå så att Bambis blogg handlar till stor del av bakverk och goda njutningar i matväg?! Ja, skulle man läsa bloggen rakt av skulle det väl faktiskt se ut som att det bara äts godsaker. Men är man normalt funtad fattar man väl ändå att Bambi har ett liv utanför bloggen och förmodligen äter andra saker också.
Barnuppfostran handlar ju om att barn ska få en sund relation till det mesta här i livet. Lagomt är bäst. Bambi tar nog med en påse äpplen på utflykten då och då med skulle jag tro 😉
Tänk att vissa bara måste debattera ut sina principer. Det borde säga mer om dem än om den som blev drabbad av påhoppet!
Låt inte kommentaren dra in på dina goa mellanmålstips!
Baka på Sockertopp!

#28 - a-k

Det finns alltid folk som vet bättre än andra , tror dom åtminstone. Jag tex, är inte överrens med ditt genustänk, men jag vet att du tänker så och är det nåt jag förstår mig på så är det att människor tänker olika, och det respekterar jag. Alltså finns det ingen anledning för mig å analysera sönder allt du skriver om det ämnet, istället scrollar jag lätt och tar del av otroligt mycket annat intressant som du skriver om livet på alla sätt. Jättebra blogg har du och du gör garanterat det bästa för dina barn!

#29 - Millan - två små och mamma mu

Men herregud, alla ska vi ju ändå dö. Som sagt, man kan inte gå och oroa sig för diverse småsaker som eventuellt påskyndar detta.

#30 - Lesthis gothworld

Min lärare på konditoriutbildningen sa att en person som äter godis varje dag är fortfarande nyttigare än en person som dricker alkohol en dag i veckan och jag är nykterist så jag äter glatt bakverk några dagar veckan haha. ;P Sen så tänker jag som du gör också, orka begränsa allt här i livet, jag älskar att äta sånt som är gott ju, det vill jag inte ta bort ur mitt liv ^^

#31 - Rita

Njut av livets goda, men med måtta! Det är min filosofi och det verkar vara din också. Jag tycker AnnaSC:s kommentar om att leva med en anorektisk mamma var väldigt tänkvärd! Hemskt när det går till överdrift åt nåt håll!