bambi

Macaroni and cheese
Något som känns väldigt amerikanskt är macaroni and cheese, eller mac 'n cheese som dom säger. Det är verkligen vardagsmat för dom och det finns många olika sorter där man bara blandar med vatten och kokar upp så är det klart. 
 
Men jag fick hem Kungsörnens nya spiralmakaroner (som är som mindre spiralpasta) och då följde detta recept med. Det blev riktigt riktigt gott faktiskt. Smakar precis som äkta mac n' cheese. Vi åt det tillsammans med lite chorizokorv men i USA brukar dom äta bara macaroni and cheese.
 
 
200 g eller 5 dl spiralmakaroner
3 msk smör
3 msk vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk senapspulver (eller 1 tsk dijonsenap)
1 nypa paprikapulver
1 nypa svartpeppar
6 dl mjölk
7 dl riven ost
2 msk riven parmesanost
1 skiva vitt bröd
 
1. Sätt på ugnen på 225 grader. Koka makaronerna enligt paketets anvisningar. Skölj med kallt vatten.
2. Smält smöret på svag värme, vispa ner mjöl och kryddorna och låt fräsa under konstant omrörning. Vispa ner mjölken.
3. Låt koka upp och sänk sedan värmen. Puttra under omrörning tills såsen har tjocknat.
4. Blanda såsen med pastan och ha i en ugnssäker form.
5. Smula brödet och blanda med parmesanosten. Strö över pastan.
6. Gratinera i ugnen i 15-20 min.
#1 - Millan - två små och mamma mu

Provade en sån mac n cheese som säljs i kartong med allt som behövs i (typ pasta och något pulver om jag minns rätt), det blev inte särskillt gott, det här verkar godare och med relativt enkla ingredienser. :)

#2 - Jenny - mammaliv i Nashville

Mmm så GOTT!
Nästan på pricken samma recept jag använder mig av. Älskar att ha i kryddig italiensk korv. Mhmm!

#3 - Helén

bara en liten undran... när och hur ska du använda dom 7dl osten som står i receptet? Står ej i stegen när dom ska vara med. Tänkte överraska mannen i helgen med detta. men vet ej med dom 7dl ska göras med

Svar: Oj, det har jag missat. Mellan punkt 3 och 4 har man ner osten i såsen! Lycka till!
bambi

#4 - Helén

Åh tack så mycket. Jag var lite förvirrad
bra du löste det åt mig :)