bambi

"Men Leah har ju klänning!"
Sjuklingen idag
 
Jag får kommentarer då och då i bloggen angående att Leah har klänning mycket nu för tiden. Nu är det förstås så att ni inte ser allt i bloggen. Som hennes kläder idag hade jag egentligen inte tänkt lägga upp på bloggen men som ni ser så har hon rätt så blandat med kläder i sin garderob.
 
Jag sa när Leah föddes att jag inte tänkte sätta på henne klänningar så länge jag fick bestämma. Jag ser fortfarande det som väldigt onödigt att klä en bebis i klänning. Men nu vet alla ni som har eller har haft en 3-åring så har dom en massa åsikter, ofta rätt så bestämda åsikter. Så nu för tiden får jag inte bestämma längre vad hon ska ha på sig och jag skulle aldrig få för mig att tvinga på henne några speciella kläder.
 
Så, ja, Leah föredrar ofta klänning... vilket jag kan känna är lite synd. Men hon tycker även om andra kläder. Hon älskar sin bil-tröja som hon hade på sig idag och genus handlar ändå om att ge barnen alla möjligheter (att känna att dom både "får" ha "pojkkläder" och "tjejkläder"). Så även om jag inte har pushat för klänning så har hon ändå utvecklat en smak för klänning genom vänner och kanske genom att se på mig (även om jag alltid har jeans eller byxor till vardags).
 
Och just detta med vänner påverkar så otroligt mycket. Förra veckan när jag hämtade barnen på förskolan så stod Leah med två av sina kompisar (tjejer) och använde penslar för att "sminka sig". Dom hade till och med på sig "läppstift". Jag som inte ens äger ett läppstift!!! Jag blev rätt så chockad faktiskt... men hur ska man skydda sig mot sånt? När jag knappt sminkar mig (oftast bara lite mascara) så får hon ändå lära sig att man "ska" det på förskolan! 
#1 - Tjejmorsan

Det är precis som du själv säger, man kan inte "skydda" sig mot allt som barnen tar in eller påverkas av.
Själv har jag också tex endast mascara de få gånger jag sätter på mig smink :) Och tjejerna vet ändå ALLT om smink... fast de är endast 6 och 5 år..
Och Frallan fick tidigt höra på förskolan att hon inte var någon flicka eftersom hon aldrig hade klänning... men hon stod på sig och ville inte ha.. tills nu... nu som 5 åring har det svängt och nu vill hon enbart ha klänningar... fast hon gillar sin dinosaurietröja också :)

Kram

#2 - Liniz

Hej gumman, Hoppas ni mår bättre nu? Ses vi imorn kväll på Spot & Tell? Jag HOPPAS jag blir ledig....men man vet ju aldrig :( Jag har stb 4-14 imorn, så om de inte kallatr ut mig så kommer jag dit. Ville du ta med 3a formen? Vill du ha pengar för den? Hoppas jag blir ledig så vi ses, Fin klänning på Leah. Ha en mysig kväll, kram kram Lina

#3 - Världens bästa Maria

För mig är det viktigt att inte nedvärdera kläder, färger, aktiviteter osv för att de anses "tjejiga". Varför skulle Leah INTE få ha klänning? För att hon är tjej? För det kan faktiskt vara ett väldigt praktiskt plagg. Det viktiga för mig är att inte begränsa, dvs låta barnet ta del av alla färger, plagg, leksaker osv. Att inte låta Zack få ha klänning om han mest av allt vill ha det hade för mig varit konstigare än att Leah har en period där klänning är hennes favoritplagg. För varför är det egentligen synd att Leah just nu gillar klänning?

#4 - Anonym

Ditt inlägg fokuserar på något annat än det du börjar inlägget med: " Nu är det förstås så att ni inte ser allt i bloggen. Som hennes kläder idag hade jag egentligen inte tänkt lägga upp på bloggen men som ni ser så har hon rätt så blandat med kläder i sin garderob."
Varför koncentrerar du dig på att huvudsakligen lägga ut bilder på Leah i klänning eller märkeskläder då om hon har så mkt variation? Till och med på en skogspromenad agerar hon mannekäng, ett objekt. Det här tycker jag inte direkt behöver vara fel men det är ändå en intressant vinkel. För övrigt så är ju tjejer förtjusta i smink och klänningar eftersom det är kreativt och kul, man borde uppmuntra killar till det också :-)

Svar: Jag nämnde bara i förbi farten att klänningen i skogen var var en vän och vilket märke det var. Det var knappast mycket fokus på det. Så jag skulle verkligen inte säga att hon "agerar mannekäng" då.
Jag tycker att jag visar upp en variation i bloggen också, men som alltid när det gäller vår uppmärksamhet så uppmärksammar vi sånt vi vill och kommer även ihåg dessa saker. Om man t.ex. kollar i "dagens Leah" kategorin så ser man att det är stor variation i hennes garderob.
bambi

#5 - Millan - två små och mamma mu

Trodde inte heller att jag skulle klä vår dotter (nu 9 månader) i klänning, men jag har kommit på hur praktiskt det är, t-shirts åker bara upp i armhålorna hela tiden, medan klänning sitter mycket bättre utan att åka upp på samma sätt. :)

#6 - Emilia

Hur känner du nu kring deras frisyrer? :)

#7 - maya

....
tänkte skriva något dumt men känns bara så FEL att du ens tar denna diskussion. hon är tjej han är kille så är det. låt dom vara barn. ska hon inte få ha sin "prinsessperiod" bara för hon är tjej. han får ju ha sin "piratperiod" utan att du säger något??

låt barn vara barn och låt dom ha kläder dom gillar, smink, kläder o kompisar påverkar ändå inte hur dom är innuti!

sonen ska vara tjej o tjejen son? nä då är något fel...
men måste ändå säga att detta är ett stockholmsfenomen, vi på landet har tjejer o killar som dom ska i klänning o långt hår samt byxor o kort hår allt växer upp till underbara människor!

#8 - Linn

Är faktiskt också nyfiken på hur tänket går om barnens frisyrer. Och det är INTE för att peka finger eller ens antyda att du gör fel. Jag upplever bara att du ligger väldigt nära mina genus-åsikter och det är därför jag undrar, behöver all vägledning jag kan få :). Har själv en son och väntar en dotter. Det väcker mycket tankar. Har på känn att jag trots mina principer om likabehandling kommer börja glida och slira lite...

#9 - Jessica

Fast...det är ju ändå du som köper hem alla klänningar och om du på riktigt inte ville att hon skulle ha det så skulle hon ju inte ha så många klänningar? Sen är det ju en konstig grej i sig att en tjej inte ska kunna ha klänning utan att du nästan ska be om ursäkt för det. Men hon är bara tre, åsikterna lär bli starkare ;-) så påverka henne nu medans du har en chans typ. Har zack aldrig velat ha klänning?

Svar: Nej, jag har inte köpt hem alla klänningar. Jag tror att jag har köpt en eller två, resten har hon fått. Nja, Zack har inte riktigt velat ha klänning. En gång ville han ha en jumpsuit med rosa rosetter på och det fick ha... bloggade om det för ett år sen.. tror jag att det var?
bambi