bambi

Favorit i repris - Banan- och chokladtårta!
För att ni inte ska sakna mina bakrecept allt för mycket så kommer här en favorit i repris! Jag minns fortfarande denna saftiga goda tårta med världens godaste frosting! Bananerna gör att tårtan håller sig saftig länge och även om den ser rätt så avancerad ut så är den inte det. Det är bara att baka två bottnar, som man sedan delar på hälften (ta en brödkniv och skär sakta igenom, håll hela tiden koll på att kniven är i mitten av tårtbotten).
 
 
 
 
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mjukt smör
2 ½ dl socker
1  3/4 dl farinsocker
2 ägg
3 mogna bananer, mosade
1  3/4 dl filmjölk
3 ½ dl chocolate chips (alt. hackad choklad)
 
Frosting
275 g mjukt smör
500 g philadelphiaost
3 msk vaniljsocker
500 g florsocker
 
1. Vispa ihop smör, socker och farinsocker tills det är fluffigt. Till sätt ett ägg åt gången.
2. Tillsätt mosade bananer och vispa ihop ordentligt.
3. Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt och ha sedan ner i smeten växelvis med filmjölken under vispning.
4. Rör sedan ner chokladen i smeten.
5. Häll smeten lika mycket smet i två smorda formar med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 35 minuter (känn med sticka, stickan ska vara torr).
6. Låt svalna och dela sedan varje tårtbotten i hälften så att du får fyra tårtbottnar (jag tycker att det är enklast att dela dom genom att ta en brödkniv och snurra på formen som botten ligger på).
 
 
 
7. Frosting: Vispa ihop smör och philadelphiaost tills det är helt ihopblandat. 
8. Blanda sedan i vaniljsocker och florsocker. Vispa i 3-5 minuter tills frostingen är fluffig.
 
 
9. Ha på frostingen mellan tårtbotnarna och sedan på och runt om. 
 
#1 - Emma - mamma till två vildar

Åh, det ska jag prova så snart som möjligt. Kanske till påsk, med lite gul färg i frostingen? :)

Svar: Jag tror att det blir toppen med lite gul färg i frostingen! :)
bambi

#2 - Longevity - en blogg om hälsa

Jösses vad gott!!

#3 - Olivia

omg, yuuuummi!! :)

#4 - Olivia

omg, yuuuummi!! :)

#5 - En Smak Av Karin

Härligt Rose-Marie! Nu gjorde du min dag! Selma fyller år imorgon och jag hade NOLL aning om vad jag skulle baka för tårta. Selma älskar banan så den här tårtan blir perfekt! Tack för tipset och ha nu en riktigt skön fortsättning på semestern! Kram Karin

Svar: Va roligt att höra! Hoppas att den blev god! :)
bambi