bambi

Man kan inte skydda barnen för alltid
Vi tittade på barnprogram och jag hör hur en av karaktärerna säger: 
 
- Detta är inget kvinnogöra utan här behövs en kille!
 
Det är nästan så att jag vill hålla för barnens öron när jag hör sånt där. Jag tänker på hur mycket skit barnen matas med egentligen men det går ju inte att titta på alla program i förväg. Jag väljer rätt så noga vilka filmer som köps hem men att kontrollera vad som visas på Barnkanalen är inte lika lätt.
 
Jag är glad över att Zack länge inte har brytt sig om dela in personer eller karaktärer i han eller hon tidigare, Leah är fortfarande i det stadiet. Hon säger "hon" om Herr Nilsson och blandar lite hur som helst - vilket jag tycker är toppen! Men Zack har nyligen kommit in i stadiet där det är viktigt med "hon" och "han". Barnen har till exempel denna låda (på bilden här nedanför) och då påpekade Zack att det var en pojke och flicka. Jag frågade honom lite varför han trodde det men han kunde inte riktigt svara på det.
 
 
Även om jag vill fortsätta och kämpa och skydda barnen från könsstereotyper så känner jag att det går faktiskt inte att skydda dom för alltid. Det tog Zack 4½ år att komma på att man "ska" dela in människor/karaktärer i han och hon... Men jag har ändå lagt grunden hos barnen där jag hoppas att dom känner att man inte måste följa könsnormerna eller att det inte är något konstigt att göra det.
#1 - Emma Karlsson

Hmm jag tycker mer synd om barnen idag att dom ska vara en DET och inte får vara kille eller tjej varför inte det funkade fram tills 2012 sen skulle alla människor vara DET!!!

Hemskt jag har 2 söner och dom ska vara killar här är det bilar som gäller visar inte ett intresse för dockor eller andra tjej saker !! Visst min äldsta son har 2 rosa tröjor det är väl allt i tjej färg !! Nej jag är emot detta DET samhälle

Svar: Jag tror att du missförstår det hela. Det handlar om att ge barnen fler möjligheter än den snäva könsroll som annars erbjuds. Jag vill att Zack ska känna att han BÅDE kan ha blått och rosa - om han vill. Han får välja helt fritt eftersom han har fått den möjligheten sen han föddes och det då känns naturligt att ha alla färger och leka med alla möjliga leksaker.
bambi

#2 - Christine

Oj, du menar väl "inte måste följa könsnormerna". Jag tycker du har en ganska bra syn på genus, men att du kanske inte är lika radikal som Natasha... Jag kan nästan bli lite provocerad när du klär upp dina barn och oftast väljer skjorta till Zack och tunika/klänning till Leah, för det återspeglar så väl den synen vi har på flickor och pojkar. Men jag vet egentligen att det är ovanligt och att du oftast klär dina barn i barnvänliga kläder i alla färger. Jag är väl bara lite skadad helt enkelt. :)

(Och Emma Karlsson, du verkar inte vara så insatt i genus över huvud taget.)

Svar: Oj, hade missat ett "inte". Jo, Zack är inne i en period där han tycker om skjortor men det spelar ingen roll färg eller mönster och Leah är väldigt inne på tunikor. Jag har alltid sagt att dom ska få välja själva när dom kan det och det får dom nu. Leah föredrar oftast blått och Zack älskar rosa. Men om man kollar tillbaka i kategorierna "Dagens Zack" och "Dagens Leah" så ser man att det är väldigt blandat vad dom har på sig.


Men det känns som att nu när dom får en sån stor påverkan utifrån och från kompisar när det gäller kläder och leksaker så får man gå vidare till nästa steg. Att hålla hårt på att det är helt okej att göra och vara annorlunda att det inte är självklart att det är tjejen med blomman i håret, t.ex.Så känner jag i allafall....
bambi

#3 - Dad4Life

Jag måste börja med att säga att din blogg är helt fantastisk. Det är första gången jag är här och exakt allt faller mig i smaken :)
Sen till det viktiga, håller helt med dig. Det är tragiskt att man ska behöva lyssna till sånt där, speciellt i Barnkanalen som är statens egen barntelevision. Vår barn har samma inställning som du beskriver det, det är frigörande på något sätt :)

#4 - Karolina

När jag borstade håret på min femårige son imorse så påpekade han att jag skulle göra en frisyr så att han "ser ut som en pojke"... oron kicka igång lite där. Han umgås med två pojkar i sin grupp på förskolan vars föräldrar verkligen uppfostrar dem till att bli "riktiga" pojkar... Kan tillägga att förskolan ligger på Östermalm och föräldrarna är väldigt mycket... inriktade på tradition.

Samtidigt har han fortforarande stolt på sig sin rosa "my little pony" tröja, jag hoppas att han kommer fortsätta våga göra det nu när han ska börja skolan efter sommaren.

Vill mest kommentera att utifrån det jag har läst på din blogg genom åren så verkar du vara en underbar mamma åt Zach och Leah, jag är säker på att du lyckats lägga en bra grund åt dem och att de kommer växa upp med känslan att det är okej att gilla både rosa och blått. :)

#5 - Longevity - en blogg om hälsa

Jag påverkar inte mina åt vare sig ena eller andra hållet medvetet. De får själva välja. Kläder väljer de själva förutom den lilla och till henne handlar jag det som behövs och är mest prisvärt, ibland är det från pojk och ibland från flick. Hon själv brrys sig inte ännu
Sen vet jag att genus är mer än kläder men barn är kapabla att välja själva ganska tidigt. Blir de påverkade av andra så blir de. Man får ta hänsyn till vad de blir utsatta för av "kompisar" också.

#6 - Linn

Tycker denna bloggen börjar bli lite tjatig om det här med att allt ska vara så himla könsneutralt.

Svar: Oj, jag har snarare tonat ner den biten en hel del i bloggen. Men du kanske inte har läst bloggen så länge?
bambi

#7 - Lotten

Linn: vad är det som är så dåligt/tjatigt med det?

#8 - Thomas

Jag brukar erbjuda gumman att ta hälften av alla bilkörningar. Nu ska jag dock skärpa till mig ytterligare och erbjuda henne hälften av all vedsågning samt klyvning (medelst yxa och kil). Sist höll hon på i ca 3 timmar(som tar 1 tim för mig)så är det väl positivt och rättvist eller? Är jag på rätt väg nu? Kan jag titulera henom med hen?
Finns ju också en anledning till att landets kvinnliga brandmän bara utgör 2,4 % av totalen och det har defenitivt inte att göra med brist på intresse av yrket. Kvinnor är inte ämnade till att klara av och göra allt som en man kan göra vice versa. Kan tex inte själv få i en sytråd i öglan på en nål för mina händer och fingrar är stora som dasslock.

Svar: Men det finns även kvinnor som har svårt att få igenom en tråd igenom öglan! Varför begränsa det till kön? Men t.ex. med att köra bil finns det ju inga fysiska begränsningar så där tycker jag absolut att man kan dela lika!
bambi

#9 - Thomas

Jag har inte begränsat det till kön, jag skrev att kvinnor inte är amnade till vissa saker här i livet och vise versa men om man ändå vill testa och sedan inse sina bägränsningar är ju en annan femma.
Det kommer alltid att finnas typiska kvinnogöror och typiska mansgöror pga av den stora fysiska skilnaden på oss i vuxen ålder.

#10 - Petra

Jag ville bara säga att jag tycker INTE att det är för mycket genus i den här bloggen, tvärtom!
Det är jätteintressant, och ännu viktigare känner jag att det är nu när jag själv är mamma.
Du skriver alltid så vettigt om det också, tycker jag. Keep up the good work! :)

#11 - Tilda

För mycket genus i den här bloggen? Haha verkligen inte, tycker allt du kan peppra på med lite flera sånnahär inlägg, jag älskar dem!
Och till Thomas, jag hoppas att du skämtar? Självfallet finns det skillnader, men nu snackar vi barnuppfostran och då tycker jag verkligen inte att vi ska påpeka att det ena könet generellt är svagare fysiskt än de andra, whats the point? Och det här med att klyva ved och skit känns ju lagom avlägset, vi lever i en tid där det handlar allt mindre om mans och kvinnogöra, dax att hänga med lite kanske.

#12 - Thomas

Tilda: Ja eftersom barnen förstår det tids nog ändå att män är starkare än kvinnor rent fysiskt så ser jag ingen anledning till att hymla om det och få barn att tro något annat från början?Vad är poängen med det liksom?
Jag förklarar hellre för min son varför de säger som de gör(om de nu skulle säga i ett barnprogram -här behövs en KILLE)och VARFÖR det skulle behövas istället för att hänga upp mig och stirra mig blind på genusfrågan. Finns betydligt värre saker i ett barnprogram att haka upp sig på som tex vapen och dylikt som dyker upp lite då och då.
Och nej Tilda....i min värld har vi inte golvvärme, element o dylikt och i min krets så lever vi för vår vedhög och i min värld så kommer det alltid att finnas typiska mansgöra och typiska kvinnogöra därav vedexemplet.

#13 - Katja

Fast Thomas, att säga att män är starkare än kvinnor vore att ljuga. Det är knappast alla män som är starkare än alla kvinnor. Finns svaga män och starka män, svaga kvinnor och starka kvinnor. Män är möjligen byggda för att KUNNA vara starkare. Stor skillnad där!

Svar: Precis! Det är större skillnad INOM könen än MELLAN könen!
bambi

#14 - Tess

Om man tycker det är tjatigt med genusfrågor så behöver man väl inte läsa? Skumt att kommentera på det viset. Låter som att personen vill kontrollera vad DU skriver om och det är det bara just DU som ska göra. Det är din blogg :-) Det där vanliga med att "mina killar gillar bilar och inte dockor" tror jag ibland har att göra med vuxnas attityd och vad man erbjudit, visat, lekt med och pratat om. Min son leker gärna med bilar, dockor, tåg, pyssel, bygga koja, leka "hem" vid sin leksaksspis samt att han gärna hjälper till med precis ALLA sysslor i hemmet i den grad som passar för hans ålder.

#15 - Sandra

Hej! vill tipsa om en bild & prat-grupp för alla som gillar barnkläder! :) http://www.facebook.com/groups/462414663808747/