Intressant! Det är något jag inte heller har tänkt på och jag har två skolbarn som har mycket läxor. Jag har alltid sett det som något bra.
Jag brukar bara ge läxor om det är något som de inte är färdiga med. Då brukar de ha lite koll ifrån lektionen. Annars kan det väl vara bra att ge glosläxor om det är språk man undervisar?
Men syftet med läxor?? Vad jag förstått ät det för att det är få undervisningstimmar i skolan, därför uttökas dessa timmar i form hemläxor. Då e d ju isf meningslöst att ge läxor om hen ändå inte förstår. Man kanske skulle skippa läxor och ge fler timmar i skolan för att minska segregation? Då går alla i skolan på lika (mer lika iaf) villkor. En tanke bara... 😊
När jag gick i mellanstadiet och det var valår frågade jag alla politiker i de där husen som brukar ställas upp på torg om hur de motiverade med att ge barn läxor. De enda som inte tyckte läxor var nödvändigt var miljöpartiet, och så är det nog fortfarande skulle jag tro.
Intressant och inte helt oväntat! Hoppas politiken/skolan tar till sig detta nu. I gymnasiet tyckte jag det var bra av lärarna att göra en startreflektion innan kursen började där man fick vara med påverka kursupplägget, om man tex gillade prov/uppsatser eller om det är stimulerande med grupparbeten eller ej osv. :)
Jag läste i nån psykologitidning om en skola, dock inte i Sverihe) för de tog bort läxorna helt under ett läsår. Båda terminerna fick eleverna högre betyg än nånsin tidigare.
Jag har mycket svårt att bita ihop när det är dags för Majas läsläxa. Språkmässigt vad gäller ordförståelse, grammatik och ordförråd ligget hon som en medelmåttig högstadielev. Hon älskar att läsa och tillbringar timmar med att läsa. Hon är nu inne på unga tonår på läsnivå. Men ändå ska hon läsa Grisen far till Paris dagligen, högt i tio minuter.
Men även innan det var jag emot läxor. Det finns inget som berättigar det
Våra barn har en läxa i veckan som alla i familjen förtsår och kan hjälpa till med oftast en läsläxa med efterföljande frågor etc kramis vännen och hoppas du mår bättre/Diana
Vad bra att lärare kan fundera över syftet med något som alltid har varit en del av skolan... Det säger sig självt att bara de med en " normal" hemmiljö kan få ut något av läxor. Jag har elever som ansvarar för sina småsyskpn eftetsom föräldrarna traumatiserats i lrig, det finns de med missbrukande föräldrar, svagbegåvade etc etc. För de hjälper inte alla läxor i världen, däremot hjälåer mer skolförlagd undervisning.
Jag har jobbat en hel del i skolan, men framför allt har jag erfarenhet som förälder samt förälder till barn med särskilda behov och jag tycker läxor är förkastligt och ålderdomligt. Jag märker att läxorna ofta är utformade så att föräldrarna blir nöjda, för det är så att många föräldrar i stort sett kräver läxor (!) eftersom de själv växt upp med det. Nä, nu för tiden tillgodoser sig barnen kunskap hela tiden och tid för rekreation, lek, bearbetning av kunskap mm är betydligt viktigare än läxor. Fler tankar kring läxor: http://karisma-utbildning.se/vardag/artiklar/laxor-och-stress http://kaostik.wordpress.com/2010/10/05/for-vems-skull-gor-mina-barn-laxorna/
jag volontärer i ett indvandratrtätt område med läxläsning. Det är mååånga som har föräldrar som knappt kan svenska.. väldigt väldigt svårt för dem att få hjälp hemma med andra ord. Läxor är verkligen ett medel för att öka klassklyftor!
är för läxor! har skolbarn och det gäller att få in en bra rutin för läxläsning, JA vi vuxna måste bry oss om våra barn inte köpa oss fria med "statussaker".
skolan erbjuder 2 tillfällen i veckan läxläsning för alla åk 1-5 som behöver.
Det var det dummaste jag hört. Forskning säger också att det behövs 10 000 timmars lästräning för att bli en bra läsare. Det hinner man inte med i skolan med den timplan som råder.
Det forskas om mycket och det är viktigt att ha koll på all forskning om man ska bestämma sig för en åsikt. Jobbar med barn med flera språk och olika samhällsklasser och läsläxor gör stor skillnad och även matteläxor. Självkart ska man alltid fundera över syftet med läxan och vad man väljer att ge.
Allt är inte svart eller vitt.