bambi

Tips på att bli av med mardrömmar
Usch, det är jobbigt när barnen drömmer mardrömmar. När dom är så där rädda så vill jag nästan själv gråta men sen när jag sansar mig och funderar på vad som kan ligga bakom mardrömmarna så är det lättare att ta itu med dom. 
 
Det är ju vanligare för barn att drömma mardrömmar än för vuxna, särskilt då i åldrarna 3-4 år och 7-8 år. Det råder oenighet bland drömforskare om bebisar drömmer mardrömmar eller inte. Vissa hävdar att dom gör det medan andra hävdar att mardrömmarna börjar först i 3-årsåldern.
 
Dom tre vanligaste mardrömmarna enligt en stor undersökning är att man blir jagad (vuxna drömmer ofta om att dom blir jagade av en man medan barn drömmer att dom blir jagade av ett monster eller djur), att man faller, och att tänderna faller av (tecken på oro eller enligt Freud att man är rädd för att bli gammal).
 
Saker som kan orsaka mardrömmar:
  • Vissa sjukdomar, som feber, eller mediciner kan trigga en mardröm.
  • Traumatiska händelser som en skada, dödsfall i familjen, att bli utsatt för våldsbrott etc. är också en vanlig bakomliggande orsak.
  • Oro eller stress är vanliga orsaker till mardrömmar.
  • Vätskebrist kan också få igång mardrömmar på samma sätt som en uttorkad människa kan lida av obehagliga hallucinationer. Alkohol kan också orsaka mardrömmar, förmodligen för att det leder till just vätskebrist.

Om man funderar på vilken av orsakerna som kan ligga bakom mardrömmarna så är det lättare att ta itu med dom. Många menar att en mardröm fungerar som en slags stressventil och lättar på det känslomässiga trycket. Den väcker oss och tvingar oss att ta itu med gnagande problem. Just för barn så kan det vara något som dom inte känner att dom förstår eller har fått förklarat för sig ordentligt så att dom ligger och funderar och oroar sig över detta. Så det brukar hjälpa att prata igenom vad dom tänker på och vad drömmen handlade om. Men oftast så är det känslomässiga blandat med dagsrester, vilket är saker man har upplevt eller sett under dagen. Så man får sortera bort dagsresterna och se vad som finns kvar där bakom lite grann (så brukar jag göra med mina egna drömmar).
#1 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

När mina har varit inne i mardrömsperioder har vi sastt en nalle vid dörren, och en vid fönstret och så äter den upp mardrömmarna. Har funkat riktigt bra.

Svar: Vilket bra tips! Det skapar nog trygghet :)
bambi

#2 - Världens bästa Maria

Intressant inlägg! Jag märker på min ettåring att hon ibland kan vakna med ett ryck och vara helt otröstlig, det har hon gjort sedan hon bara var några månader gammal, så jag har alltid trott att det varit en mardröm hon haft.

Själv minns jag nästan aldrig mina drömmar och jag har inget minne av att jag drömde så många mardrömmar när jag var liten, förutom när jag hade feber. Då drömde jag, och detta låter helt sjukt, om korta tjocka pinnar som slogs med långa smala pinnar. Det var fruktansvärt och jag vaknade upp med panik. Mamma och pappa kunde inte lugna mig utan jag var helt hysterisk. Det enda de kunde göra var att få i mig Alvedon och vänta tills febern gått ner, först då kunde jag somna om. När jag blev lite äldre kunde jag nästan få ångest över att få feber eftersom jag visste att de hemska drömmarna skulle komma. Men efter jag blev tonåring ungefär har jag inget minne av att jag haft sådana drömmar, tack och lov.

Svar: Även feber kan ju hänga ihop med teorin om att man drömmer mardrömmar vid vätskebrist.
bambi

#3 - Millan - två små och mamma mu

Oj, jag visste inte att det var en av de vanligaste drömmarna att man drömmer att man tappar tänder! Det drömde jag väldigt ofta för en tid sedan!

#4 - Cissi

Hade en sommar då jag hela tiden drömde mardrömmar om att Emma drunknade - sen vistades vi ela sommaren vid vatten så set var nog där oron kom ifrån, men vad hemskt det var.. Nig 2 år sen nu, men kan fortfarande komma ihåg paniken!

#5 - Longevity - en blogg om hälsa

Vi skaffade drömfångare, de är ju kanske inte avsedda för just mardrömmar men så använde vi dem. De fångade de onda drömmarna och gjorde sig av med dem :-) Sen fick stor son nattskröäck några år och då hjälpte ingenting förstås