bambi

Laks med pesto och pinjenötter
Jag fick hem ett bud i början av veckan med två middagar med laks från Norges sjömatråd. Först hade jag tänkt tacka nej till budet eftersom jag inte gillar fisk, men sen tänkte jag på att jag vill faktiskt försöka lära mig att äta fisk och jag vill även att barnen ska göra det. Och ååååååh, va glad jag är att jag tackade ja för det var helt ärligt den godaste fisken jag har ätit! Det smakade faktiskt riktigt gott och var så enkelt (stort plus när man ska laga mat själv med två små barn hemma!)
 
Så, här kommer receptet. Jag kan säga att även barnen tyckte om maten jättemycket och jag blev så imponerad av Zacks smaklökar när han frågade om det var soltorkade tomater i och det är ju faktiskt det som röd pesto är gjord utav. 
 
Ett tips: Vardagar mellan 15:00-17:00 under vecka 48 och 49 så kan man få personliga laksrecept från Norges sjömatråd via Twitter: skriv bara @Relaksmiddag så hjälper dom en i vardagsstressen!
 
 
600 g norsk laksfilé, utan skinn och ben
0,8 dl röd pesto 
½ dl creme fraiche
30 g pinjenötter
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Placera laksen i en smord form. Salta och peppra.
3. Blanda pesto och creme fraiche. Räck laksen med blandningen.
4. Baka laksen i ugnen i 20 minuter.
5. Rosta pinjenötterna lätt i en torr stekpanna och strö dom över laksen när den är färdig.
 
#1 - frida

Låter väldigt gott och va kul att barnen känner igen smaker. Måste bara fråga om det är lax du menar, hihi

#2 - Veronica

Till Frida: Apropå Lax/ laks :) : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16953078.ab