bambi

Bara snygga människor får handla där...
 

Ni har säkert läst och hört talas om den kontroversiella klädkedjan "Miss Skinny" som ska öppna butik här i Sverige och som endast kommer att sälja kläder i storlek 32 (a.k.a. size zero). Men dom är inte direkt dom enda som exkluderar en grupp av människor.
 
 
 
Tidigare i år så fick VD:n för klädkedjan Abercrombie & Fitch gå ut med en offentlig ursäkt efter att ha sagt att dom inte tillverkar kläder i större storlekar för att dom vill endast inrikta sig mot "the cool kids". Så därför har dom bara kläder i storlekar upp till L, inga XL eller större. 
 
 
 
Dom har även gått ut med att dom endast anställer snygga människor, för att snygga människor attraherar andra snygga människor och det är såna som dom vill ha använda deras kläder.
 
 
 
Nu har dom offentligt gått ut med en ursäkt efter mycket påtryckning. En bloggerska gjorde egna bilder och härmade deras annonser och många skrev på protestlistor, till och med Ellen DeGeneres tog upp det i sin show. Det är bra att det är många som reagerar!
 
Få se vad som händer med "Miss Skinny" här i Sverige. Jag blev besviken på Abercrombie & Fitch för jag har alltid gillat deras kläder, men nu känns det bara unket trots "ursäkten" (som jag faktiskt tvivlar på var så äkta...). Jag vet att en del människor tycker att det är bra att Abercrombie & Fitch ändå är så ärliga och rättfram om saken för att det finns många andra klädmärken som exkluderar männsikor men säger inte det rätt ut. Klädmärken som bara vänder sig till en viss skara och vill inte att deras kläder ska synas på vissa männsikor.
 
Vad tycker ni?
#1 - Tjejmorsan

Jag är lite rädd för vad "miss skinny" kan göra för de som redan har ätstörningar.
Nej usch, jag mår lite illa av det faktiskt!

Har en väninna vars dotter som bäst kämpar för att överleva anoreximonstret :( Och nej... fy fan!!
Tror att ett märke kan trigga igång saker....

Jag säger: Tummen ner!!

#2 - Karin

Jag säger att det är helt sjukt! Detta är inte vad jag vill att mina barn ska behöva växa upp med :/
Det är så himla mycket utseendehets som det är...små barn (6-7år) som bantar, tycker att de är tjocka osv. VIDRIGT!

#3 - Jennie

så fullkomligt idiotiskt så man skäms!
ätstörningar går som sagt åt bägge håll, detär inte lätt att vara för smal och det är inte lätt att vara för tjock.. Låt ungarna och alla andra vara för f*n!

Så länge vi värderar framgång i lönecheck kommer vridna förebilder och ideal att kvarstå. Så länge det finns efterfrågan finns det en marknad.. inte svårare än så.
Ack så beklagligt dock.

#4 - Leila

Har själv skrivit ett inlägg om detta i vår blogg och jag tycker att det är sjukt hur samhället håller på och hur allt detta bara går mot gråare tider.. Blev nästan ledsen.

#5 - Terése

Egentligen är det väl ingenting konstigt med nischade klädkedjor som riktar sig till en typ av människor. Men storlek 32?! Kom igen liksom.

Jag har själv varit rejält underviktig (enligt bmi) i större delar av mitt liv pga skyhög ämnesomsättning. Spinkig som attan var jag. Då kunde jag köpa kläder på barnavdelningen (168-174) eller storlek 34-36. Jag hade då inget behov av en affär med stl 32, och dessa människor som är så smala borde vara så få att de inte behöver en egen butik. De borde få hjälp att gå upp i vikt istället.

Men borde det inte finnas en affär där det finns stl 32? Jo, självklart. Men att rikta sig enkom till dessa tjejer är nog att göra dem en rejäl otjänst. Hellre då en affär med lite större storleksspann. 32-38 kanske? Även fast jag såklart tycker det borde finnas alla storlekar.

#6 - Tess

Sjukt att man anser att man måste ha storlek 32 eller max 34 för att anses snygg.

#7 - Camilla

Jag känner mig påhoppad och mindre värd. Varför göra affärer där kah inte är välkommen pga mitt utseende? Det räcker väl att jag måste köpa kläder från en speciell avdelning i vanliga butiker -utpekad och "hon passar inte normala kläde hon är bannad till avdelningen med svarta säckiga kläder". Jag borde inte ta åt mig jag ser ut så här och är en bättre med människa än så många andra är men ändå känner jag mig kränkt och mindre värd. En hemsk känsla och jag trodde att Sverige var så mycket bättre än att ta hit såna vidriga koncept. Kläder är inte allt, långt ifrån. Men jag tänker på de stackars tjejerna på högskolan och gymnasiet. Den tiden i mitt liv då jag hoppade om mina kompisar sa hoppa. Vad händer med de som inte har stl 32? De kommer banta sig till stl 32 och växa upp med att de inte är lika bra som sina smalare kompisar. Jag mår dåligt och jag vill bara gå dit och fråga vad som gör mig till en sämre eller mindre cool människa bara för att jag inte har stl 32. Jag älskar att klä mig snyggt men det är inte lätt när kläder i min görs som svarta tält. Jag är inte tjock med vilje utan råkar ha en sjukdom och detta ska jag drabbas för. Jag borde inte ta åt mig men fy vad ledsen jag blir för var vi är på väg. Det är och kommer alltid vara för mig insidan som räknas.

#8 - Malin - allt och lite annat

Alltså om det är sant att de ska öppna en sådan butik så tycker jag att det är skandal! Jag vill verkligen inte att de ska uppmuntra folk att eftersträva denna storlek som ett sunt ideal.

Självklart ska väl även väldigt smala människor kunna få tag på sin egen storlek men att utesluta en sån stor del av en befolkning pga av att de är "för tjocka" känns ju helt sjukt för mig.

Men frågan för mig är om det verkligen finns så stor efterfrågan på dessa storlekar i Sverige att de behöver en egen butik? Helt sjukt i sånt fall. Jag är chockad.

#9 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Till exempel ASOS har ju en petit klädlinje som inriktar sig mot små storlekar....många kedjor har ju klädlinjer som bara finns i stora storlekar. Jag förstår inte grejen med att detta är så hemskt. Det måste vara väldigt svårt att tillverka samma plagg i stl xs som i xxl, tänker på passform och hur kläder sitter. Det är inget konstigt i mina ögon att man nischar sig med storlekar. Det finns ju nätbutiker med bara riktigt stora skor och liknande. Man utesluter mao folk med små fötter. Men ingen blir irriterad över sånt. Man kan ju inte ändra på sin skostorlek som man ju kan "ändra" på sin klädstorlek. Kanske det som gör folk förbannade?

Svar: Det som jag tycker är värst är ändå att dom säger att bara snygga och coola människor ska använda deras kläder och så har dom bara små storlekar, alltså är stora/överviktiga människor inte snygga och inte coola. Det är verkligen att nedvärdera dom.
bambi

#10 - Tina in NL

Jag måste faktiskt säga att jag tycker det är lite bra.
Jag är smal har stl 30... och det är jätte svårt att hitta byxor. jag får alltis gå till en skräddare för att sy in byxorna och det är inte alltid så snyggt.
Det finns ju affärer med bara stora stolekar, varför inte bara för smala??

#11 - Hanna E

Jag är lite kluven för jag vet hur svårt det är att hitta kläder om man är smal utan att vara sjuk. Jag är 165 cm lång och vägde 53 kg. Lite i underkant kanske men inte extremt på något sätt. Dessutom hade jag en naturligt smal midja.
Storlek 36 var för stort och jag kunde inte köpa några byxor eller kjolar som inte hade hällor för jag var alltid tvungen att ha skärp.
När jag flyttade till Frankrike så kom jag till himmelriket för deras storlekar är en storlek mindre än våra och storlek 36 (motsvarade 34 hos oss) var precis lagom.

Det är inte bara sjuka människor som kommer i size 0 och det är trots allt en nätbutik så den har ju hela Sverige som målgrupp. Jag kan tänka mig att i mindre städer där det inte finns underlag för specialbutiker i samma utsträckning som i storstäder kan vara ett alternativ om man är såpass liten.

Sen är jag inte positiv till den attityden som är i mångt och mycket att man ska vara smal annars är man inte lyckad, lycklig eller hälsosam.

#12 - Alfva

Nu är jag ju rätt säker på att det är en reklamkampanj för något helt annat (men håller tummarna för att det inte är något så idiotiskt som Burger King). Ett alldeles perfekt sätt att reta upp och skapa rubriker, jag hoppas att det bakom det hela ligger något vettigt från PR-byrån som står bakom det hela, något som får folket att tänka till. För kampanjen är ju uppenbart skapad för att maximera reaktionerna. Att det skulle handla om en verklig Miss Skinny butik har jag svårt att se, men jag kan såklart ha fel.

#13 - Alfva

Fast skulle det vara så att det faktiskt ÄR en verklig butik som kommer, då är i alla fall jag glad att jag inte (längre) är målgruppen.

#14 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Yes A&F har ju inget försvar.....det är inte ok att säga sånt. Även om man vet att många fler märken tänker precis likadant. Men att det finns en butik som heter miss skinny är inget konstigt i mina ögon. Det finns ju massa sidor som hyllar den kurviga kvinnan och man är visst ingen kvinna om man har en "flickkropp" det är inte heller ok att säga men det är helt rumsrent att säga att riktiga kvinnor har kurvor....alla är vi ju riktiga kvinnor oavsett kroppstyp.

#15 - Malin

Jag tycker att det är förjävligt! Det är bra att det tas upp till diskussion för det är inte okej att göra så, och att göra sådana uttalanden som A & F

#16 - AnnaSC

I aftonbladet 29/9 läser jag detta:

Miss Skinny:
En ny onlinebutik, "Miss Skinny", uppgav den 23 september att den riktar sig till kvinnor med storlek noll eller 32.
Två dagar senare avslöjas det att butiken är en pr-bluff och att organisationen Riksföreningen mot ätstörningar, Frisk & Fri.