bambi

Ska dom få skylla sig själva?
Mobiltelefoner är något som jag går runt och irriterar mig på hela dagen. Elever distraheras ständigt av sina mobiltelefoner och det inte många minuter dom kan koncentrera sig utan att ta upp sin mobil. Det stör mig en hel del och jag tjatar mig halvt fördärvad om dom där mobiltelefonerna. Jag minns förra året när jag skulle spela upp ett kort filmklipp med Obama på 8 minuter och jag bad dom att låta bli mobilerna i allafall under filmklippet men vissa kunde inte klara sig utan sin mobiltelefon i 8 minuter....
 
Men ibland känner jag, och jag vet att flera av mina kollegor känner så, att eleverna kanske ska få skylla sig själva? Att om dom sitter och pillar på mobiltelefonen så hänger dom inte med på lektionen så är det ändå i slutändan dom som drabbas. Varför lägga en massa tid och energi åt att tjata och tjata? Ibland känns det lite hopplöst och det känns nästan som att större delen av lektionen går åt till tjat istället för undervisning.
 
Men jag tror inte att dom tänker på att det är för deras egna skull jag ber dom ta undan mobiltelefonen. Ungdomar lever oftast här och nu och har svårt att tänka på hur saker och ting nu kan påverka dom i framtiden, så det är svårt... väldigt svårt.
 
Vad har ni för tankar kring detta? Ska man förbjuda mobiltelefoner helt under lektionerna? Ibland använder eleverna faktiskt dom för att slå upp ord (händer ibland på mina engelska lektioner) men mestadels så är det en distraktion.
#1 - Emma

Jag tycker nog faktiskt att man kan kräva att det är mobilfritt på lektionerna. För deras skull eller inte, det är även oerhört respektlöst mot dig som lärare att inte bry sig om undervisningen. Om du då även måste tjata på dem stör det ju undervisningen för de som inte pillar med sina telefoner. Ord kan de väl fråga någon annan om eller dig som lärare om de inte förstår.
På "min tid" var jag väl inte bättre, det var inte mobiltelefoner, men vi skickade lappar till varandra istället.

#2 - Kicki

Min dotter går i 9:an. På hennes skola har de haft som regel att man inte får ha mobilen med sig på lektionerna. När de hälsade på i skolan inför 7:an sa eleverna som visade dem runt att det inte var någon ide att ens ta med sig telefonen på lektionen för lärarna såg det direkt. Det har funkat väldigt bra under de här åren enligt lärarna.
Min son har precis börjat 7:an på en annan skola och de ett stort tygstycke med 30 numrerade små fickor på väggen i varje klassrum. Eleverna sätter mobilen i den fickan som har samma nr som de har på klasslistan när de kommer in på lektionen. De har döpt det till mobildagis. Det har funkat bra de 3 veckorna som de har gått i skolan hittills.

#3 - Frida

under genomgångar tycker jag att det ska vara mobilfritt, går på gymnasiet och blir lite irriterad när man hör "jag fattar inte, jag hörde inte, va??"

men när det sedan gäller när man arbetar tycker jag att det är upp till var och en, jag låter nästan alltid telefonen vara men om jag nu inte gör det är ju bara jag som isåfall jag får jobba mer hemma om jag inte hinner med.

#4 - Caroline

Nu är jag lärare i en åk4 så de är lite yngre, men lik förbaskat mobilberoende. Hos oss är det mobilförbjud om de inte frågat, eller om jag berättar att de får använda. De använder dem då bara som mp3 när de jobbar självständigt. Att göra något annat på mobilen, smsa eller surfa skulle de aldrig våga göra. Då tar jag den direkt och så får de tillbaka den när dagen är slut!

#5 - Carola

Fattar inte ens att det är snack om saken. Givetvis ska det vara mobilfritt på lektioner!!!

#6 - emma sofie

Jag tycker absolut att det ska vara mobilförbud på lektionerna! Jag tycker att ni lärare ska ha mycket mer att säga till om i skolan. Jag minns när jag gick på högstadiet, då kände jag det som att ingen av eleverna hade respekt för lärarna över huvud taget. Vad har hänt i skolan numera liksom?

#7 - Millan

Visst har ni ordböcker de kan slå upp ord i? :-) Även om mobilen i det fallet fyller en bra funktion går det att nå samma resultat utan den. Skulle det vara så att ordet inte finns i ordboken - DÅ kan man börja fundera på att kolla på mobil eller dator.

#8 - Sofi

Jag trodde redan att det var förbjudet på lektionstid med dessa mobiltelefoner. På min skoltid fanns det något som hette lexikon om man ville slå upp ett ord man inte förstod. Där i borde väl alla ord finnas? ;) (lite ironisk) men ja, tycker absolut att det skulle vara förbjudet. Mobiltelefonerna kan de ju använda på rasterna!!! Sofi

#9 - Malin - allt och lite annat

Men åh vad respektlöst att sitta med mobiltelefoner i skolan! Självklart ska det vara mobilförbud under lektionerna tycker jag! Så länge det inte är eget arbete och de behöver dem för att söka reda på fakta ( för dem som har smartphones då såklart, det är väl inte alla som har råd med det??). Du får samla in alla mpbiltelefoner i en låda när de går in i klassrummet så får de hämta upp dem på vägen ut ur rummet efter lektionen. :)

#10 - jessica

håller med ovanstående, att det ens är snack om saken?? Det känns helt främmande att man måste ha telefonen på lektionerna?

#11 - Lena

Varför ens en issue? Klart det ska vara mobilfritt. Samla in mobilerna i en låda innan lektionsstart om de inte kan sluta fingra

#12 - Frida

då tycker ja nästan att det är värre med datorer som det flesta skolor har nuförtiden, då är det facebook för hela slanten som gäller,
på vår skola är det dock "vika ner skärmen när läraren pratar regel" som funkar i ungefär en minut innan skärmen för vissa på ett underligt sätt(???) sakta åker upp igen.

#13 - Julia K

Går IB-programmet och där tycker jag det är jättesmidigt att kunna söka på någon term om man jobbar självständigt eller läser i boken. I t.ex. psykologin är det många ord man inte använt innan och då är det jättebra att kunna söka. Vi har förvisso datorer, men gillar att anteckna för hand, och då vill jag inte behöva öppna datorn för några ord. Men under genomgångar ska det såklart vara mobilfritt!

#14 - AktivaDagar

Mobilfritt vore väl rimligt. Och bra, det blir svårt hantera framtida arbetsliv om man är mobil-beroende...Behöver man den till nåt får den bara tas fram då...

#15 - Therese

Har jobbar som lärare ca femton år och tyvärr är det så att de flesta inte kan hantera det där med mobil under lektionerna något som tyvärr även gäller datorer som någon ovan nämnde. På mina lektioner har vare sig elever el jag telefonen igång; väntar någon ett viktigt samtal tar man upp det innan lektionen; alla samtal som är viktiga är ju faktiskt inte akuta. Men den kan också vara ett bra redskap, jag ger alltid utrymme vid lektionens slut att fota anteckningar, läxor osv på whiteboarden. Ibland har elever också genomfört uppgifter genom att filma med kameran( fr brott till konsekvens var t ex en film)

#16 - TantMango

Jag trodde inte ens att det var tillåtet. Självklart ska det vara mobilfritt. Det stör ju något otroligt både för den som har den och de runtomkring. Och så nochalant mot dig som lärare, även om det nu är ett beroende - och är det det så är det nog till viss hjälp att få vila från den enstund.
Självklart mobilfritt men förklara varför för eleverna. Att det är för deras egen skull(varför bryr de sig annars om att komma?), det stör andra. Men berätta även att det är jobbigt för dig!

#17 - Rita

Det är så otroligt irriterande när man försöker prata med nån och de bara sitter och fingrar på sin mobil och inte ens tittar upp. Då slutar jag prata! Att som lärare vara med om samma sak är bara så respektlöst av eleverna! Sluta tjata på dina elever, Bambi, och inför istället mobilfria lektioner eller åtminstone halva lektioner, där de kan få använda mobilen i slutet av lektionen (som Therese skrev i sin kommentar). Förklara såklart varför du gör det, även om det borde vara självklart, men tydligen inte är det.

#18 - Tess

Mobilfritt tycker jag. En lektion ska handla om det som lektionen handlar om och inga distraktioner ska förekomma. Kanske borde man starta avvänjningsgrupper för mobiltelefoner, för det verkar vara ett beroende om de inte klarar av att undvara 8 minuter.

#19 - Mia

Jag skulle bli vansinnig om jag var lärare och eleverna satt och grejade med mobiler..borde vara mobilförbud under lektionen..alltså att alla har den avslagen liggandes på bänken..sen kan den få användas som någon skrev att fota av tavlan med osv..kanske som uppslagsverk i vissa fall..men internet, samtal och sms har inget på en skollektion att göra..och jag tror tyvärr det är som du säger..de kan inte se konsekvenserna av att de sitter och slösar bort tiden på annat.

#20 - maya

sonen går i 5:an där är det mobilfritt hela skoldagen ja inte ens på rasterna får dom använda dom. dom ska ligga i väskan avslagna annars blir dom av med mobilen.
Vet att åk 6-9 har mobilfria lektioner, mobilen i skåpet, kommer det fram på lektion fråntas den och man får hämta den hos rektor med lapp till föräldrarna att dom "brutit mot regel och ej hängt med i undervisningen"

#21 - Elin - Livat på torpet

Jag förstår att det där är ett problem. Mina barn är ju inte så stor nu. Men jag HOPPAS att när dom blir större och går på skolan att det kommer att vara mobilfria lektioner. Tror att dom mår bra av det. För det är ju en väldans stress att alltid måste vara nåbar ...

#22 - Anna

Hej! Kan inte låta bli att kommentera. SJÄLVKLART ska det vara mobilfritt på lektionerna! Det är ju heller inte bara sig själva de förstör för utan för elever runt omkring. Hade ingen aning att mobilförbud inte gällde under lektionstid på alla skolor, trodde verkligen det var en självklarhet. Mina barn går på Örbyskolan i Älvsjö, Stockholm och det finns ett mobildagis (låda) att lägga mobiler i under lektionstid - har fungerat helt utan problem! Eleverna har idag generellt svårare att koncentrera sig och studieresultaten sjunker, i vuxenlivet är det självklart att stänga av mobilen på möten vilket lektionerna är. Annars ger vi ju signaler om att lektioner är något man fördriver tiden på, kan göra annat under tiden. Oacceptabelt.
Mvh Anna

#23 - Ejkej

Jag skulle verkligen önska att det var mobilfritt under mina genomgångar, framförallt för att minst hälften av eleverna överhuvudtaget inte lyssnar, och frågar sedan massor om det jag redan gått igenom. Tyvärr vet jag att en låda eller tvång att lämna från sig sin mobil skulle leda till mer tjafs från elever och föräldrar, jag skulle inte ha backning för att ta ifrån dem.

Jag tycker att det är sjukt respektlöst dessutom att sitta och pilla på mobilen, men jag orkar inte ens tjata, jag tycker faktiskt att dom får skylla sig själva, jag undervisar ändå på gymnasiet och kräver att eleverna själva ansvarar för sin inlärning.

Men ibland får eleverna gärna använda mobilen som hjälpmedel, som tex fota av whiteboarden istället för att anteckna, eftersom en del har svårt att lyssna och anteckna samtidigt. Att använda den som lexikon tycker jag däremot att de hellre ska lära sig att använda riktiga boklexikon, det är en kunskap som allt mer försvinner

#24 - Hanna E

Nu är jag inte lärare eller har barn som är såpass gamla att de har mobiler ännu. Men jag drar paralleller till min arbetsvärld. Man håller inte på med mobilerna på möten eller dragningar annat än för att kolla kalendern för nästa möte. Naturligtvis är ljudet avslaget.
Den primära anledningen är för att visa andra respekt.
Jag brukar oftast lämna mina mobiler (ja jag har flera, en privat och en jobbmobil) vid min plats och går mobillös till möten. Undantaget är när jag väntar ett samtal som jag måste svara på, men då meddelar jag övriga deltagare det innan mötet.

Min åsikt är att det absolut ska vara mobilfritt, dvs inga mobiler framme och har man dem i någon väska ska ljudet och vibrationen vara avstängd. Om du ger tillstånd för dem att använda mobilerna för uppslag av ord så är det en annan sak, men då ska mobilerna läggas undan när du säger det.

Det verkar på dig som om du inte tycker att det fungerar och DU blir störd av mobilerna så då tycker jag att du har rätt att kräva mobilfritt på dina lektioner. Visst måste ungdomarna ta eget ansvar, men om du blir störd så måste du kunna få ha regler om mobilfritt på dina lektioner.

#25 - Petra Veronica

Jag tycker inte att mobiltelefoner hör hemma vid seminarier, lektioner, möten och andra sammakomster som kräver koncentration. Barn är för små att hantera lusten att greja med mobilen så fort de får lite tråkigt, så i skolan tycker jag det är helt rimligt att kräva att mobiltelefonerna är satta på ljudlöst i skåpet under lektionerna.

En kollega till mig arbetar som konsult på ett företag där chefen är väldigt mån om allas trivsel och engagemang i arbetet och hen har infört telefonförbud vid alla möten, för att uttråkade mötesdeltagare inte ska frestas att kolla företagschatten eller e-posten under mötet. Alla lämnar mobilerna på ett bord utanför möteslokalen! Låt kanonbra tycker jag :)

#26 - Petra Veronica

Jag tycker inte att mobiltelefoner hör hemma vid seminarier, lektioner, möten och andra sammakomster som kräver koncentration. Barn är för små att hantera lusten att greja med mobilen så fort de får lite tråkigt, så i skolan tycker jag det är helt rimligt att kräva att mobiltelefonerna är satta på ljudlöst i skåpet under lektionerna.

En kollega till mig arbetar som konsult på ett företag där chefen är väldigt mån om allas trivsel och engagemang i arbetet och hen har infört telefonförbud vid alla möten, för att uttråkade mötesdeltagare inte ska frestas att kolla företagschatten eller e-posten under mötet. Alla lämnar mobilerna på ett bord utanför möteslokalen! Låt kanonbra tycker jag :)