bambi

Saffransrutor

Har ni hunnit baka mycket till jul än? Jag har börjat lite smått, men jag inser att julen närmar sig med stormsteg. Jag har mestadels bakat sånt som jag brukar, därför har det inte blivit så många nya recept här på bloggen på sistonde. Det blir lätt så när man har gamla favoriter, som man vet att alla älskar.

Men så hittade jag ett härligt recept hos Söta Saker på dessa mumsiga saffransrutor. Jag frös in ett gäng så att vi har till jul, men resten gick åt rykande snabbt! Dom var riktigt riktigt goda och smakade mycket saffran. Rekommenderas varmt!

 

150 gram smör
1 ½ dl mjölk
½ g saffran
2 ägg
3 dl socker
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Saffransglasyr
75 gram smör
1 msk grädde
½ g saffran
3 ½ dl florsocker

kokos

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och blanda ner mjölken. Värm upp blandningen så att den blir ljummen.
3. Rör ut saffranet i mjölkspadet och ställ sedan åt sidan.
4. Vispa ihop ägg och socker pösigt.
5. Rör ner vetemjöl, bakpulver och smörblandningen till en jämn smet.
6. Häll i en form (ca 15 x 20 cm) klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 20-30 minuter.
7. Låt botten svalna och rör under tiden ihop glasyren. Smält smöret och blanda ner grädden och saffranet. Låt svalna och rör sedan ihop med florsockret till en jämn glasyr. Bred glasyren över kakan och toppa med kokos.