bambi

Nyttigare Ceasarsallad á la Jamie Oliver

Jag fick en förfrågan om lite mer hälsosamma recept och jag testade faktiskt ett av Jamie Olivers hälsosamma recept förra veckan. Då gjorde jag hans Ceasarsallad med hemmagjord dressing (som blev jättegod!!!), hemmagjorda krutonger och fint skivad blomkål! Jag älskar Ceasarsallad och kan vara lite petig med hur den ”ska” smaka. Och denna blev fruktansvärt god! Jag tänker mig att detta kommer ätas en massa under sommarens varma dagar!

Barnen tyckte att dressingen var lite för sur, så nästa gång kanske jag drar ner lite på vinägern men vi vuxna tyckte inte att det var så surt. Jag gjorde i ordning allt i en stor skål så fick alla ta så mycket man ville från den. Ett tips är att det är bra att ha en mandolin när man ska skiva blomkål och löken!

 

4 port.

1 citron
30 g parmesan
4 sardellfiléer
8 msk matyoghurt
1 tsk senap
2 tsk Worcestershiresås
2 msk vitvinsvinäger
4 msk olivolja

1 röd lök
1 liten blomkål (300 g)
2 romansallad
3 kycklingfiléer

2 skivor grovt bröd

1. Börja med att riv ner citronskal och parmesanen i en stor skål.
2. Finhacka sardellerna och blanda ner dom tillsammans med matyoghurt, senap och Worcestershiresås i skålen.
3. Pressa ner saften från citronen, ha i vinäger och olivolja och vispa ihop till en dressing.
4. Skala löken och skiva den fint (gärna med mandolin) och blanda ner den i dressingen.
5. Ta bort yttre blad från blomkålen. Skiva sen den fint.
6. Skär romansalladen fint (skär inte den på längden, utan på kortsidan). Blanda ihop allt med dressingen.
7. Stek nu kycklingen i en stekpanna. Krydda lite lätt med salt och peppar. Stek tills den är genomstekt.
8. Skär brödet i bitar och stek även dessa tillsammans med lite olivolja pannan.
9. Skiva upp kycklingen och lägg den på toppen av salladen, tillsammans med krutongerna.