bambi

Chokladmoussetårta (LCHF)


Helt gudomligt god! Den påminde väldigt mycket om Chokladfabrikens moussetårtor, alltså kändes den väldigt "proffsig". Jag skulle kunna äta den även när jag inte kör LCHF, så god var den! Men får jag verkligen äta hur mycket jag vill av denna när jag kör LCHF?? Det skulle vara för bra för att vara sant.... fast jag är lite orolig över att mitt sockerberoende ska vakna till liv igen om jag äter för mycket av denna!


150 g hackade nötter (jag använde mitt "nötmjöl")
50 g smör
4 ägg
3 dl grädde
200 g philadelphiaost
300 g choklad (70-85% kakao)
1 msk vaniljpulver (jag använde vaniljsocker... det är kanske lite aja baja...)
Socker motsvarande 3-5 msk, för den som vill (jag använde inte socker/sötningsmedel och den blev jättegod ändå!)


Lägg bakplåtspapper i botten av en ugnsäkerform (jag använde en sån där man kan lossa kanten). Blanda nötterna med smält smör och fördela på botten av formen. Grädda i 225 grader tills den har fått en gyllenbrun yta. Dela gulorna från vitorna och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden hårt i en skål för sig och vispa till sist gulorna tillsammans med osten, vaniljen och ev. socker i en annan skål. Smält chokladen i vattenbad eller micro. Blanda chokladen med hälften av grädden. Vänd ner resten av grädden, ägg- och ostblandningen och slutligen äggvitorna i smeten. Var försiktig när du blandar i allt, att du inte rör för mycket för att bibehålla luftigheten. Häll chokladsmeten över nötbotten och ställ i kylen över natten!

Receptet är hämtad ur Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok
#1 - Linda

Så god denna såg ut! Ska verkligen prova den i helgen. Linda

#2 - Elin (Edvinsmamma)

Oj, den där såg riktigt god ut!

Kanske man ska testa att göra den imorgon när det är nationaldagen?

#3 - Angelica

Jag är inte på någon diet eller så, men detta recept OCH BILDERNA sa ju att detta kan vara kalasgott!! =)



Så nu har jag "snott" receptet och hoppas det är ok. Måste ju bara testa det!

#4 - Jenny

Den ser jättegod ut! :D

#5 - Lene

Nix, det kan du inte (äta hur mycket som helst, alltså)! Nötterna, grädden och framförallt chokladen innehåller kolhydrater.Kör man LCHF ska man ju helst ligga under 20 g kolhydrater/dag (många klarar inte så mycket) Du kan lägga in ingred. på www.minmat.net och se hur mycket det är för hela kakan.

#6 - mammagladh

Jösses, vad den ser smaskig ut!



http://mammagladh.blogg.se

#7 - tess trött tokig morsa/Bröllopsbloggen

hmmm... ja ja kommer att göra den ikväll, blev så sugen tack för tipset... ska bli gott :-p

#8 - My Josephine

åh så gott det ser ut :)

#9 - Jessica

Hej!

Av en slump hamnade jag på din blogg, och jag kan inte säga att det var särskilt trevlig läsning förutom mellan raderna. det absolut värsta jag vet är mammor som försöker banta ner sig. ANVÄND sund matvanor och motionera!! Alla dessa dieter är vansinne och det finns ingen forskning som har visat långtidseffekten av dessa LCHF m.f.

Vart har det sunda förnuftet och det MÅTTLIGA! tagit vägen?

Jobbar emd det dagligen och ibland blir man så frustrerad över vårat välfärdssamhälle, tyvärr!

#10 - Karin

Hm...jag satte in den iugnen..var DET rätt eller fel? :) Skitgod, som en mäktig cheescake. Hade ju inte varit HELT fel med en liten sockergnutta dock